BAE Systems jeden największych koncernów zbrojeniowych na świecie w ramach konkursu na nowy amerykański bojowy wóz piechoty, następcę M2/M3 Bradley przedstawił maszynę z napędem hybrydowym. Konstrukcja wzbudziła znaczne zainteresowanie wojskowych -choć napęd ten ma wpływowych przeciwników w Pentagonie - poinformowały portale technologiczne i militarne.
BAE Systems skonstruował i produkował poprzedni bojowy wóz piechoty armii USA - M2/M3 Bradley - tak więc doświadczenie, które koncern posiadł w trakcie jego budowy i eksploatacji będzie bardzo się liczyć w konkursie - przetargu U.S. Army Ground Combat Vehicle (GCV) - pisze portal Defense News.
Jak powiedział portalowi Mark Signorelli, wiceprezydent i dyrektor generalny w programie BAE GCV, konsorcjum BAE System - Northrop Grumman jest jedynym, które do tej pory przedstawiło hybrydowe rozwiązanie napędu. Jak stwierdził, zmniejszy ono zużycie paliwa o 20 proc. i wagę pojazdu o 4 tony - masę pancerza chroniącego duże zbiorniki paliwa. O połowę ma też zmniejszyć się ilość ważnych podzespołów w układzie napędowym - takich, których awaria mogła spowodować wyłączenie wozu bojowego z pełnionych zadań poprzez "utratę napędu". W zamian za to ma on zyskać na mobilności, szybkości, zasięgu działania i przeżywalności na polu walki. Nowy bojowy wóz piechoty projektu BAE waży 53 tony i ma być wyposażony w rozbudowaną wielofunkcyjną załogową wieżę bojową.
Według Defense Industry Daily hybrydowe wozy bojowe mają wpływowych przeciwników w Departamencie Obrony i Pentagonie - sekretarz obrony Robert Gates doprowadził rok temu do skasowania projektu pojazdu hybrydowego tego rodzaju prowadzonego przez Agencję Zaawansowanych Obronnych Projektów Badawczych Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych (DARPA), twierdząc iż technologia hybrydowa jest "jeszcze niedopracowana" i "zbyt nowa". Jednak wojskowi są zainteresowani projektem BAE, bowiem wyposażony w dużą ilość elektroniki nowoczesny bojowy wóz piechoty potrzebuje sporo energii, a koncepcja napędu przedstawiona przez BAE zapewnia, iż w momencie rozbudowy o dodatkowe komponenty elektroniczne nie trzeba będzie się martwić o ich zasilanie - zauważa portal.
Dwa inne konsorcja uczestniczące w przetargu to: General Dynamics z MTU i Raytheonem oraz Boeing z SAIC i niemiecką firmą KMW. Konsorcjum Boeinga oferuje nieco przerobiony najnowszy niemiecki bojowy wóz piechoty KMW Puma.
Ostateczny wybór producenta nowego podstawowego opancerzonego pojazdu amerykańskiej piechoty zostanie dokonany prawdopodobnie we wrześniu br. MMEJ
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |