

Ekscytujące E-mobility
Na lotnisku Muchowiec w Katowicach 29 lipca 2010 zaprezentowano samochód elektryczny Think City. Samochód ten służył przez kilka tygodni Jakubowi Janikowi. W trakcie spotkania pierwszy użytkownik auta podzielił się swoimi wrażeniami z jazdy.
Vattenfall jest przekonany, że samochód elektryczny to przyszłość komunikacji. Firma angażuje się w wiele projektów mających promować pojazdy zasilane energią elektryczną. Wiodące koncerny motoryzacyjne przed końcem roku 2010 zaoferują Klientom pierwsze modele seryjnie produkowanych samochodów elektrycznych. Prognozy ekspertów wskazują, że ich udział w ogólnej liczbie kupowanych samochodów w 2020 roku będzie wynosił od 2 do 10%. Największe europejskie miasta wdrażają strategie zrównoważonego transportu, w których kluczowe miejsce zajmują pojazdy elektryczne. Najczęściej wymieniane zalety takiego napędu to redukcja emisji CO2 i innych szkodliwych substancji, wyższa efektywność energetyczna i znacząca redukcja kosztów eksploatacji, bezgłośna praca silnika, maksymalny moment obrotowy dostępny z chwilą wciśnięcia pedału gazu, płynne przyspieszenia oraz uniezależnienie od paliw kopalnych i wahań ich cen.
Jakub Janik od 1 czerwca 2010 porusza się po Śląsku norweskim samochodem elektrycznym Think City. Kierowca uważa, że autko „dobrze i cicho się prowadzi”. Czy to już początek rewolucji? Think pozostawał pod stałym nadzorem ekspertów z Politechniki Śląskiej prowadzących projekt demonstracyjno-badawczy. W trakcie kilku tygodni zdobyliśmy cenne informacje dotyczące doświadczeń i zachowań kierowcy, tworząc analizę technicznych, ekonomicznych i ekologicznych aspektów użytkowania samochodu elektrycznego.
Think City:
- Zasięg: 160 km
- Przyspieszenie: 0-50 km/h w 6,5 s
- Prędkość maksymalna: 110 km/h
- Silnik elektryczny: indukcyjny klatkowy o mocy 17kW
- Akumulatory: ZEBRA (NaClNi) 23 kWh
- Ładowanie 0-80%: około 8 h (230V, 16 A)
E-mobility w Vattenfall
W Szwecji Vattenfall współpracuje z Volvo przy tworzeniu samochodu hybrydowego typu „plug-in”, w którym tradycyjny silnik spalinowy jest tylko uzupełnieniem dla napędu elektrycznego. Pierwsze, seryjne samochody wejdą na rynek w roku 2012. Od kilku miesięcy, szesnaście rodzin testuje dwa modele V70 w ramach trwającego programu pilotażowego.
W Niemczech Vattenfall prowadzi projekt demonstracyjny we współpracy z koncernem BMW. Pięćdziesiąt samochodów MINI E zostało przekonwertowanych na napęd elektryczny. Obecnie pojazdy są testowane w Berlinie. W tym mieście w ramach projektu uruchomiono także 50 stacji ładowania. Vattenfall zaangażowany jest także w tzw. Regiony Modelowe Hamburg i Berlin, gdzie we współpracy z publicznym sektorem transportowym, przedsiębiorstwami parkingowymi, oraz energetycznymi, analizowane są różne formy transportu elektrycznego.
W Amsterdamie Vattenfall, za pośrednictwem należącej do niego spółki Nuon, realizuje projekt pilotażowy związany z instalowaniem publicznych stacji ładowania, z których mieszkańcy mogą bezpłatnie korzystać. To najważniejsze i najbardziej widoczne działania. Realizowanych jest także wiele projektów o charakterze badawczo-rozwojowym np. dotyczących różnych technologii ładowania.
Test elektrycznego samochodu Think City
Test przygotowany i przeprowadzony przez dr Tomasza Biskupa Politechnika Śląska, Wydział Elektryczny
Trasa testowa: Gliwice > Wielowieś > Toszek > Kotulin > Gliwice
- długość trasy: 100, 2 km
- początkowy stan akumulatora: 100%
- końcowy stan akumulatora: 43%
- energia na doładowanie do 100%: 17,2 kWh
- średnie zużycie energii: 17,17 kWh/100 km
- koszt przejechania 100 km:
- produkt zielony Vattenfall (taryfa całodobowa): 6,86 zł
- produkt zielony Vattenfall (taryfa nocna): 4,63 zł
- prędkość max. GPS 106 km/h
- prędkość max dla stanu 55%: 97 km/h
- przyśpieszenia zgodne danymi producenta
- emisja CO2 Think City: 102 g/1km (produkt zielony Vattenfall)
- emisja CO2 VW Polo 60KM 148g/1km)
Pomiary z okresu 1.06 – 12.07. 2010:
- łączna trasa: 3331 km
- średni dzienny przebieg: 77 km
- najdłuższa trasa: 100,2 km
- łączna energia dostarczona do akumulatora: 720 kWh
- średnie zużycie energii: 21,6 kWh/100km
- koszt przejechania 100 km:
- produkt zielony Vattenfall (taryfa całodobowa): 8,61 zł
- produkt zielony Vattenfall (taryfa nocna): 5,82 zł
- częstotliwość ładowania: raz dziennie
- najczęstszy okres ładowania 22.00 – 10.00
- energia dostarczona w cyklu: 2 kWh – 25 kWh - średnio 16,8 kWh na ładowanie
- średnia emisja CO2 okresu: 129g/km, (VW Polo, 60KM – 148g/km)
- oszczędność CO2 z okresu: 42 dni - 63,3 kg CO2
Wnioski ogólne z testu
- Od strony napędowej (silnik i przekształtnik) rozwiązania sprawdzone, bezpieczne i bezawaryjne, łączna sprawność do 90%,
- Bardzo dobre właściwości trakcyjne pojazdu: duży moment rozruchowy, duża przeciążalność momentem, możliwość kształtowania charakterystyk napędu, możliwość hamowania odzyskowego,
- Główny problem - zasobnik energii: masa, pojemność, sprawność, szybkość ładowania, możliwość przepływu dużej wartości prądu w czasie ładowania i rozładowania,
- Cena zasobnika i recycling,
- Perspektywy rozwojowe: nowe akumulatory trakcyjne: Li-ion, Li-Polimerowe, superkondensatory, ogniwa paliwowe.
REKLAMA |

REKLAMA |
REKLAMA |