Na lotnisku Muchowiec w Katowicach 29 lipca 2010 zaprezentowano samochód elektryczny Think City. Samochód ten służył przez kilka tygodni Jakubowi Janikowi. W trakcie spotkania pierwszy użytkownik auta podzielił się swoimi wrażeniami z jazdy.
Vattenfall jest przekonany, że samochód elektryczny to przyszłość komunikacji. Firma angażuje się w wiele projektów mających promować pojazdy zasilane energią elektryczną. Wiodące koncerny motoryzacyjne przed końcem roku 2010 zaoferują Klientom pierwsze modele seryjnie produkowanych samochodów elektrycznych. Prognozy ekspertów wskazują, że ich udział w ogólnej liczbie kupowanych samochodów w 2020 roku będzie wynosił od 2 do 10%. Największe europejskie miasta wdrażają strategie zrównoważonego transportu, w których kluczowe miejsce zajmują pojazdy elektryczne. Najczęściej wymieniane zalety takiego napędu to redukcja emisji CO2 i innych szkodliwych substancji, wyższa efektywność energetyczna i znacząca redukcja kosztów eksploatacji, bezgłośna praca silnika, maksymalny moment obrotowy dostępny z chwilą wciśnięcia pedału gazu, płynne przyspieszenia oraz uniezależnienie od paliw kopalnych i wahań ich cen.
Jakub Janik od 1 czerwca 2010 porusza się po Śląsku norweskim samochodem elektrycznym Think City. Kierowca uważa, że autko „dobrze i cicho się prowadzi”. Czy to już początek rewolucji? Think pozostawał pod stałym nadzorem ekspertów z Politechniki Śląskiej prowadzących projekt demonstracyjno-badawczy. W trakcie kilku tygodni zdobyliśmy cenne informacje dotyczące doświadczeń i zachowań kierowcy, tworząc analizę technicznych, ekonomicznych i ekologicznych aspektów użytkowania samochodu elektrycznego.
Think City:
W Szwecji Vattenfall współpracuje z Volvo przy tworzeniu samochodu hybrydowego typu „plug-in”, w którym tradycyjny silnik spalinowy jest tylko uzupełnieniem dla napędu elektrycznego. Pierwsze, seryjne samochody wejdą na rynek w roku 2012. Od kilku miesięcy, szesnaście rodzin testuje dwa modele V70 w ramach trwającego programu pilotażowego.
W Niemczech Vattenfall prowadzi projekt demonstracyjny we współpracy z koncernem BMW. Pięćdziesiąt samochodów MINI E zostało przekonwertowanych na napęd elektryczny. Obecnie pojazdy są testowane w Berlinie. W tym mieście w ramach projektu uruchomiono także 50 stacji ładowania. Vattenfall zaangażowany jest także w tzw. Regiony Modelowe Hamburg i Berlin, gdzie we współpracy z publicznym sektorem transportowym, przedsiębiorstwami parkingowymi, oraz energetycznymi, analizowane są różne formy transportu elektrycznego.
W Amsterdamie Vattenfall, za pośrednictwem należącej do niego spółki Nuon, realizuje projekt pilotażowy związany z instalowaniem publicznych stacji ładowania, z których mieszkańcy mogą bezpłatnie korzystać. To najważniejsze i najbardziej widoczne działania. Realizowanych jest także wiele projektów o charakterze badawczo-rozwojowym np. dotyczących różnych technologii ładowania.
Test przygotowany i przeprowadzony przez dr Tomasza Biskupa Politechnika Śląska, Wydział Elektryczny
Trasa testowa: Gliwice > Wielowieś > Toszek > Kotulin > Gliwice
- produkt zielony Vattenfall (taryfa całodobowa): 6,86 zł
- produkt zielony Vattenfall (taryfa nocna): 4,63 zł
Pomiary z okresu 1.06 – 12.07. 2010:
- produkt zielony Vattenfall (taryfa całodobowa): 8,61 zł
- produkt zielony Vattenfall (taryfa nocna): 5,82 zł
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |