Elektryczny bolid na szóstkę
Vattenfall wsparł Greenpower Project. W ramach tego przedsięwzięcia studenci z Politechniki Śląskiej skonstruowali elektryczny bolid, który 25-go kwietnia 2010, wziął udział w wyścigu "The Greenpower Corporate Challenge" w brytyjskim Chichester.
Polski zespół - wśród 34 - wywalczył 6 miejsce i otrzymał wyróżnienie Best Engineer Car za najlepszą konstrukcję samochodu.
Inicjatywa GreenPower promująca wytwarzanie energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych i wspierająca technologie przyjazne środowisku pojawiła się w Polsce stosunkowo niedawno. Jest to działalność znana i entuzjastycznie wspierana w Europie i na całym świecie, czego dowodem są między innymi wyścigi samochodów elektrycznych. Organizacja Greenpower, zajmująca się promowaniem „zielonych technologii”, cyklicznie urządza wyścigi samochodów zbudowanych z materiałów wtórnych i napędzanych silnikiem elektrycznym. W tegorocznym projekcie, jako jedyni uczestnicy spoza Wysp, udział wzięli Polacy.
Zasady zawodów
Inaczej niż w typowych wyścigach samochodowych, to nie prędkość decyduje tutaj o zwycięstwie. Zadaniem zawodników jest wykonanie jak największej liczby okrążeń toru w ciągu czterech godzin, mając do dyspozycji ograniczone źródło zasilania. Konstruując pojazdy należało przestrzegać ściśle określonych reguł. W celu wyrównania szans każda drużyna używała silników elektrycznych i akumulatorów tego samego typu. Przy ilości wymaganych podczas wyścigu kilometrów – rekord toru to 54 okrążenia - i ograniczonym źródle zasilania potrzebny jest lekki i sprawny kierowca, a więc …kobieta. Dziewczyny nie przypadkiem trafiły do zespołu. Ważą poniżej 50kg, mierzą mniej niż 150 cm. Wyścigówka była „szyta” na ich miarę.
O projekcie bolida
Prace projektowe nad konstrukcją pojazdu trwały od października 2009. Integracją projektu Politechniki Śląskiej zajmował się Krzysztof Slósarczyk z Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki.
Pozostali członkowie zespołu to: Wojciech Slósarczyk (Wydział Inżynierii Środowiska i Energetyki), Krzysztof Kowalski (Wydział Automatyki, Elektroniki i Informatyki) oraz Błażej Mika (Wydział Mechaniczno-Technologiczny).
Studenci wspierani byli przez swoich promotorów: dr hab. inż. Mariana Błachutę, dr hab. inż. Wojciech Skarkę, dr inż. Romana Czybę, a także dr inż. Jacka Smołkę.
W rękach mężczyzn spoczywała część konstrukcyjna projektu, natomiast damskie dłonie spoczęły na kierownicy. Odpowiedzialne za prowadzenie bolidu były filigranowe studentki Wydziału AEI: Magda, Gosia, Agata i Marta.
Zielone inicjatywy Vattenfall
Vattenfall podejmuje inne inicjatywy związane z elektrycznym transportem. Koncern wspólnie z Volvo pracuje nad stworzeniem pojazdu hybrydowego typu plug- in. Celem przedsięwzięcia jest seryjna produkcja tego typu samochodów i wprowadzenie ich na rynek w 2012 roku.
Kolejnym pomysłem firmy jest projekt „Berlin Mini E zasilany przez Vattenfall”, który rozpoczął się w listopadzie 2008 r. i jest wspólnie realizowany z BMW. Bierze w nim udział 50 modeli Mini E z napędem elektrycznym. Zamontowany w Mini silnik elektryczny pozwala rozpędzić auto do prędkości 152 km/h. Projekt uzyskał w Niemczech wsparcie federalnego Ministerstwa Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego.
REKLAMA |

REKLAMA |
REKLAMA |