Pojazdy bioniczne
Rys. 10. Poszczególne generacje konstrukcji RoboLobster |
Bioniczne konstrukcje przydenne wzorowane są na stawonogach. Podwozie kroczące znacząco zwiększa zużycie energii ograniczając zasięg lub wręcz degradując pojazd do klasy ROV, jednak zapewnia dużą stabilność i manewrowość, przez co takie konstrukcje są projektowane, m.in. do zastosowań militarnych (np. projekt RoboLobster początkowo skonstruowany przez Northeastern Marine Science Center rozwijany jest przez Massa Products Corporation na potrzeby wojska, rys. 10). Projekty biomimetyczne najczęściej inspirowane są budową ryb, gdyż dzięki temu możliwe jest uzyskanie niewielkiego promienia skrętu pojazdu (zmiana kierunku na przeciwny praktycznie w miejscu) a także krótszego czasu przyspieszenia i zwalniania. Odpowiednia budowa kadłuba (modułowo-skrętna lub w formie elastycznej spirali, rys. 11) oraz właściwe umiejscowienie podzespołów pokładowych (np. elementy duże objętościowo umieszcza się w przedniej części pojazdu, tak, aby nie powodowały uszkodzenia poszycia) umożliwiają techniczną imitację ruchu.
Jest to również stymulant dla rozwoju napędu wzorowanego na budowie tkanki mięśniowej [18], wykorzystującego elastomery dielektryczne (np. polimery silikonowe lub akrylowe). Ich zasada działania przypomina kondensator, z tym, że w przypadku sztucznych mięśni dielektryk kurczy się w kierunku pola elektrycznego i rozszerza w płaszczyźnie do niego prostopadłej. Materiały elektrostrykcyjne uzyskują wartości odkształceń od 10…30% (dla porównania wartości te dla piezoceramików wynoszą 0,1…0,3%), co w połączeniu z szybkością reakcji na przyłożone pole elektryczne umożliwia budowę siłowników przeciwosobnych, np. napęd tego typu wykorzystano przy projekcie RoboLamprey wspomnianego już ośrodka Northeastern Marine Science Center (rys. 12). Napięcia niezbędne do aktywacji są stosunkowo wysokie – zwykle od 1…5 kV, co przy ustalonej mocy redukuje natężenie prądu i stanowi dodatkowy atut tego rozwiązania, gdyż umożliwia użycie przewodów o mniejszej średnicy niwelując konieczność chłodzenia.
Rys. 11. Konstrukcje kadłuba wykorzystywane w pojazdach bionicznych. |
|
a) AquaJelly firmy Festo |
|
Rys. 13. Konstrukcje klasy MUV. |
Interesująca jest również koncepcja pojazdu przemieszczającego się dzięki odpowiednim sekwencjom zmiany kształtu, wzorowana na parzydełkowcach (pokazowy projekt AquaJelly firmy Festo – rys. 13a), czy też organizmach jednokomórkowych [19, 20], takich jak ameba (akademicka konstrukcja Amoebot z Nanyang Technological University w Singapurze – rys. 13b). Konstrukcje tego typu zalicza się do klasy MUV (ang. Metamorphic Underwater Vehicle) i stanowią one swoisty bioniczny odpowiednik szybowców podwodnych. Mimo intensywnych prac nad projektami biomimetycznymi pozostają one na chwilę obecną w fazie prototypowania i w zdecydowanej większości mają charakter naukowo-badawczy, a tym samym nie wykazują potencjału biznesowego.
Potencjał biznesowy
W odróżnieniu od pojazdów bionicznych konwencjonalne konstrukcje są produkowane i eksploatowane na całym świecie. W 2009 roku wyprodukowano 7500 pojazdów klasy ROV, w tym aż 500 projektów przydennych [2, 3]. Ze względu na wysoki koszt produkcji (1…3 mln dolarów) najmniej wytwarzanych jest jednostek klasy robotniczej o masie przekraczającej 500 kg, tj. nie więcej niż 60 rocznie, z wyłączeniem produktów militarnych.
Równie mało popularne ze względu na ograniczenia funkcjonalne są pojazdy klasy mini (3…4% wszystkich wyprodukowanych). W zależności od zastosowania i oprzyrządowania koszt ich waha się od 1…40 tys. dolarów [21]. Zdecydowana większość jednostek klasy ROV ma zastosowanie militarne (rys. 14), wynika to z możliwości wykonywania ciężkich prac mechanicznych. Najwięcej projektów realizowanych jest w USA (rys. 15). Ze względu na dynamiczny rozwój w tym samym roku powstało 185 projektów klasy AUV, przy czym liczba wyprodukowanych egzemplarzy oscylowała w granicach 650…750 sztuk. Większość projektów należała do klasy małogabarytowej o kształcie torpedopodobnym (20…25% liczby wszystkich konstrukcji, przy czym 15…20% z klasy mini). Największą popularnością cieszą się aparaty, których waga waha się między 50…70kg a koszt wynosi 50…350 tys. dolarów [7, 9]. Najliczniejszą grupą w klasie AUV są projekty o dwojakim przeznaczeniu (rys. 16), gdyż większość z nich posiada modułową konstrukcję. Podobnie, jak w przypadku projektów klasy ROV, czołowym producentem są Stany Zjednoczone (rys. 17).
|
REKLAMA |
REKLAMA |