Nadmierny spadek napięcia na zaciskach silnika może spowodować jego utknięcie.
Moment obrotowy silnika jest proporcjonalny do kwadratu napięcia zasilającego zgodnie z następującą zależnością [4]:
Zgodnie ze wzorem (2) zmniejszenie napięcia zasilającego zaledwie o 10% powoduje zmniejszenie momentu o 19%
Charakterystyki momentu obrotowego indukcyjnego silnika klatkowego dla różnych wartości napięcia zasilającego przedstawia rysunek 3.
Znacznie mniejsze prądy rozruchowe posiadają silniki indukcyjne głębokożłobkowe lub silniki indukcyjne dwuklatkowe, które są przystosowane do rozruchu bezpośredniego.
Silniki te charakteryzuje również większy moment rozruchowy w stosunku do silników indukcyjnych klatkowych w wykonaniu tradycyjnym.
Przykładowe przebiegi prądu i momentu rozruchowego silnika głębokożłobkowego oraz silnika dwuklapkowego w funkcji poślizgu przedstawia rysunek 4.
W obwodzie zasilającym silnik spadek napięcia w podczas rozruchu w zależności od rodzaju rozruchu nie może przekroczyć wartości określonych w tabeli 1.
Dla silników klatkowych współczynnik mocy silnika podczas rozruchu można obliczyć z poniższego wzoru [9]:
Wymagany przekrój przewodów zasilających silnik można wyznaczyć z poniższego wzoru:
Uwaga!
Ze względu na znacznie mniejszy współczynnik mocy przy załączeniu wynoszący (0,1-0,4) w stosunku do znamionowego współczynnika mocy silnika, nie należy pomijać reaktancji przewodów, nawet jeżeli ich przekrój jest mniejszy od 50 mm2 lub 70 mm2 Al. [15].
Podobne zależności obowiązują dla innych urządzeń o dużym prądzie rozruchowym.
W przypadku odbiorników jednofazowych wzór na wymagany przekrój przewodu można wyrazić następującą zależnością:
W przypadku, gdy reaktancja przewodów jest pomijalnie mała, co ma miejsce dla przewodów o przekroju SCu ≤ 50 mm2 lub SCu ≤ 70 mm2 [15], wzory na wymagany przekrój przewodów ze względu na spadek napięcia upraszczają się do postaci odpowiednio:
• dla obwodu jednofazowego
gdzie:
Unƒ – fazowe napięcie nominalne, V
• dla obwodu trójfazowego