Odpowiedzialność za bezpieczeństwo jądrowe i kontrola państwowa w tym zakresie - str. 3 - ENERGETYKA JĄDROWA - BEZPIECZEŃSTWO W ENERGETYCE JĄDROWEJ - MACIEJ JURKOWSKI
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   PCBWay  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna ARTYKUŁY Energetyka Odpowiedzialność za bezpieczeństwo jądrowe i kontrola państwowa w tym zakresie
drukuj stronę
poleć znajomemu

Odpowiedzialność za bezpieczeństwo jądrowe i kontrola państwowa w tym zakresie

Warto podkreślić, że na ok. 220 bloków jądrowych pracujących obecnie w Europie, ponad 170 ma reaktory wodne wrzące (BWR) lub ciśnieniowe (PWR) z obudową bezpieczeństwa na pełne ciśnienie awaryjne lub z dławieniem nadciśnienia (WWER-440-213). Podobnie na świecie – znakomita większość czynnych lub budowanych elektrowni jądrowych wyposażona jest w reaktory moderowane i chłodzone wodą. Poza nimi – jedynym innym, dojrzałym na skalę przemysłową i posiadającym konkurencyjne ekonomicznie parametry typem reaktora energetycznego jest obecnie jedynie reaktor ciężkowodny-ciśnieniowy (CANDU).

Zakładanie budowy w Polsce jakichkolwiek innych typów reaktorów dla polskiej energetyki zawodowej jest przy przyjętych założeniach czasowych nieracjonalne i oderwane od rzeczywistości.

Wobec obserwowanego renesansu energetyki jądrowej na świecie Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej (MAEA) w Wiedniu podjęła działania mające na celu wspomaganie przygotowań do rozpoczęcia programu jądrowego, podejmowanych w krajach członkowskich MAEA. Istnieje dokument MAEA, pt.:„Milestones in the Development of a National Power Infrastructure” wydany we wrześniu 2007, określający warunki, jakie musi spełniać infrastruktura danego kraju, by z sukcesem wprowadzić energetykę jądrową w ciągu 15 – 20 lat (w zależności od aktualnego stopnia rozwinięcia tej infrastruktury i zaawansowania przygotowań do wdrożenia programu jądrowego). Dokument podaje 19 szczegółowo opisanych kryteriów dla trzech zasadniczych etapów realizacji procesu budowy pierwszej elektrowni jądrowej:

1. Podjęcie decyzji rozpoczęcia realizacji programu jądrowego (ze świadomością stanu przygotowania kraju i wieloletnich konsekwencji tej decyzji).

2. Osiągnięcie gotowości do ogłoszenia przetargu na budowę i dostawy dla pierwszej EJ.

3. Osiągnięcie gotowości wybudowanej EJ do włączenia do sieci elektroenergetycznej kraju.

Kryteria dotyczą elementów infrastruktury, która jest niezbędna, by przedsięwzięcie odniosło sukces w rozsądnym czasie 15 – 20 lat. Etap decyzji o rozpoczęciu programu jądrowego wymaga m.in.:
– podjęcia samooceny stanu wyjściowego (wg 19 kryteriów MAEA) i uruchomienia prac wymagających realizacji w celu spełnienia wszystkich kryteriów tego etapu;
– ustanowienia rządowej organizacji koordynującej przygotowania do realizacji programu jądrowego.

Jednym z istotnych kryteriów jest m.in. strategia postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym paliwem jądrowym, co oznacza, że przed podjęciem decyzji o uruchomieniu programu energetyki jądrowej w Polsce powinna być opracowana koncepcja dotycząca:

  • zlokalizowania, zaprojektowania, wybudowania i uruchomienia
    nowego składowiska odpadów promieniotwórczych
    nisko- i średnioaktywnych,
  • zlokalizowania, zaprojektowania, wybudowania i uruchomienia
    składowiska w głębokich formacjach geologicznych
    przewidzianego dla wypalonego paliwa
    jądrowego, odpadów alfapromieniotwórczych i odpadów
    wysokoaktywnych,
  • stworzenia stabilnego systemu finansowego dla zapewnienia
    budowy, eksploatacji, a w końcu likwidacji
    tych składowisk.


Podsumowanie


Budowa EJ ze względu na zabezpieczenia przed proliferacją i bezpieczeństwo jądrowe wymaga kontroli Państwa – instrumentów prawnych i organizacji.
W Polsce istnieją obecnie:

  • akty prawne – kompleksowe, zharmonizowane z „aquis communautaire” Unii Europejskiej, zgodne z zaleceniami organizacji międzynarodowych,
  • organizacja dozoru jądrowego – sprawna, mocno osadzona w administracji Państwa,
  • wykwalifikowany personel dozoru, wystarczający na bieżące potrzeby, ale – niewystarczający w przypadku powrotu do programu energetyki jądrowej.

Jak najwcześniejsza decyzja o rozpoczęciu programu jądrowego umożliwiłaby podjęcie potrzebnych działań przygotowawczych. Odpowiedzialność za bezpieczeństwo elektrowni jądrowej ponosi jej inwestor, a następnie organizacja eksploatująca. Bez wskazania (wyłonienia) tych podmiotów rozpoczęcie całego procesu budowy w Polsce elektrowni jądrowej nie jest możliwe. Ponadto:

  • proces podejmowania decyzji o budowie EJ, ustalenie
    lokalizacji powinny być oparte na procedurze prawnej
    zapewniającej trwałość i niepodważalność podjętych
    decyzji aż do uruchomienia EJ (przykład Finlandii);
  • podjęcie decyzji powinno poprzedzać określenie strategii
    postępowania z odpadami promieniotwórczymi
    i wypalonym paliwem;
  • potrzebna jest samoocena stanu wyjściowego i utworzenie
    rządowej organizacji koordynującej.


autor Maciej Jurkowski

follow us in feedly
Średnia ocena:
 
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
Stowarzyszenie Elektryków Polskich
Stowarzyszenie Elektryków Polskich
ul. Świętokrzyska 14, Warszawa
tel.  +48 22 5564-302
fax.  +48 22 5564-301
$nbsp;
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl