Konwergencja technologii informatycznych i operacyjnych (IT/OT) to kluczowy czynnik, umożliwiający rozwój Internetu Rzeczy, Usług i Ludzi
Nasz świat jest w coraz większym stopniu „podłączony” do sieci. Według najnowszego raportu poświęconego Internetowi Rzeczy (IoT), za pięć lat na świecie będzie działać ponad 40-50 mld urządzeń podłączonych do sieci. Ten rosnący stopień „usieciowienia” sprawia, że organizacje i konsumenci oczekują coraz większej elastyczności procesu przesyłania informacji oraz jak najwyższej aktualności informacji - nawet w najbardziej wymagających warunkach. Oczekujemy, że wszelkie alerty będą do nas docierać przed czasem oraz chcemy być informowani w sposób systematyczny i precyzyjny, na przykład o zaistniałej i usuniętej awarii zasilania. Nazywamy to „cyfryzacją”, a proces ten zmienia świat, w którym żyjemy.
Dobra wiadomość jest taka, że technologie operacyjne (OT) stają się coraz bardziej inteligentne, a to umożliwia ich konwergencję z technologiami informatycznymi (IT), czyli budowę mostu nad cyfrową przepaścią. Pomaga to zarządzać ogromną ilością danych wynikowych oraz pozwala wykorzystać te informacje do zapobiegania krytycznym awariom. Do korzyści tego procesu możemy zaliczyć między innymi zwiększenie wydajności i niezawodności, oszczędności zarówno energii, jak i kosztów.
Jednym z dowodów na to, że cyfryzacja i integracja IT/OT mogą zapobiec krytycznym awariom, jest innowacyjne oprogramowanie Asset Health Center, które oferuje analitykę predykcyjną i dostarcza receptę na to, jak najlepiej nie dopuścić do zagrożeń i awarii. Asset Health Center sprawdził się już w praktyce, generując wymierne korzyści dla dużego, północnoamerykańskiego operatora przesyłowego. Coraz więcej zakładów użyteczności publicznej przygotowuje swoje organizacje do wdrażania podobnych rozwiązań w zakresie zarządzania efektywnością aktywów i analityki predykcyjnej. Artykuł opublikowany przez LNS Research wykazuje, że zakłady użyteczności publicznej widzą istotne potencjalne korzyści w strategii zarządzania cyklem życia aktywów połączonych, która obejmuje również takie dziedziny, jak planowanie i zarządzanie personelem.
Ponadto, przeprowadzona na początku tego roku, globalna ankieta ABB, obejmująca ponad 200 menedżerów z branży energetycznej, elektrycznej, gazowej i wodnej, wykazała rosnące przekonanie, że integracja IT-OT jest kluczowym elementem każdej strategii zarządzania aktywami. Około 80% respondentów oceniło integrację IT-OT w zarządzaniu aktywami jako wartościową. 58 proc. respondentów posiada lub planuje wdrożyć strategię wykorzystania IoT do zarządzania aktywami, zaś 55 proc. poinformowało, że znaczenie zarządzania aktywami wzrosło w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Podobna ankieta ABB przeprowadzona w całym sektorze kolejowym wykazała również, że zwiększona integracja IT i OT jest kluczowa dla procesu planowania długofalowego.
W najnowszym raporcie poświęconym temu zagadnieniu Raiford Smith z Entergy Services Inc. stwierdził, że zgodnie z jego przekonaniem trend ten będzie postępować. – Myślę, że będzie to wyglądać podobnie jak w przypadku wdrożenia zaawansowanej infrastruktury pomiarowej (AMI) – powiedział. – Zakłady użyteczności publicznej zaczną od planowania pojedynczego przypadku zastosowania, jednak szybko uznają, że potrzebują bardziej zaawansowanego cyfrowo, połączonego środowiska ze znacznie większą liczbą czujników. Zamiast wysyłać technika do ręcznego zbierania danych i inspekcji aktywów, będą chciały otrzymywać dane w czasie „bardziej rzeczywistym” oraz dysponować możliwościami analitycznymi, które pozwolą na nieustanne monitorowanie aktywów, alarmowanie o nieprawidłowościach i reagowanie na pojawiające się problemy.
Wydaje się, że zakłady użyteczności publicznej są gotowe na wykorzystanie możliwości oferowanych przez integrację IT i OT. A jeśli prowadzi to do zapobiegania krytycznym awariom, może to być z korzyścią zarówno dla zaangażowanych organizacji, jak i milionów ludzi, którzy polegają na ich aktywach.
Źródło: ABB
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |