W czteroletnim programie wspieranym przez rząd federalny Niemiec i niemiecki przemysł motoryzacyjny, Audi wystawiło 80 egzemplarzy prototypowego modelu A1 e-tron i 40 sztuk Audi A3 Sportback e-tron produkcji seryjnej. Uczestnicy testów docenili jazdę elektryczną jako nową i bardzo atrakcyjną formę mobilności.
Przed odbywającą się dziś w Lipsku konferencją, na której mają zostać zaprezentowane wyniki programu, Audi z pozytywnym wynikiem podsumowuje obie formy zaangażowania w te działania. W przypadku Audi A1 e-tron, prototypowego samochodu elektrycznego z silnikiem range extender, użytkownicy szybko zaufali technice, korzystając przede wszystkim z napędu elektrycznego. Pod koniec badania, odsetek kilometrów pokonanych wyłącznie z zastosowaniem napędu elektrycznego wyniósł 87 procent.
W drugiej fazie programu Schaufenster Elektromobilität, badani jeżdżący czterdziestoma egzemplarzami Audi A3 Sportback e-tron, w trybie jazdy elektrycznej pokonywali średnio prawie 70 procent drogi. Chociaż te kompaktowe modele
z napędem hybrydowym typu plug-in doskonale nadają się również do dalekich wypraw, to badani, korzystając z możliwości napędu elektrycznego, najczęściej pokonywali mniej niż 50 kilometrów dziennie. W ten sposób nie przekraczali zasięgu oferowanego przez ten rodzaj napędu. Około połowa wszystkich jazd jakie użytkownicy wykonywali podczas badania, była nawet krótsza niż 10 kilometrów. Jeden z uczestników jeżdżący wyjątkowo oszczędnie, przez całe pięć miesięcy tylko raz tankował benzynę, a jego testowe Audi pokonało 7700 km.
Po zakończeniu testów, analitycy Audi doszli do następujących wniosków: uczestnicy eksperymentu byli bardzo pozytywnie nastawieni do czystej, cichej i progresywnej mobilności elektrycznej. Jednak stopień ich zadowolenia, w dużej mierze zależał od stopnia łatwości i wygody dostępu do punktów ładowania swoich pojazdów.
Większość użytkowników życzyła sobie odpowiednio rozbudowanej infrastruktury i znacznie większego wsparcia elektromobilności ze strony czynników politycznych. Audi również postuluje stworzenie infrastruktury umożliwiającej ładowanie pojazdów elektrycznych – w prywatnych garażach czy na parkingach pracowniczych w zakładach pracy. Ponadto wspólnie z partnerami pracuje nad stworzeniem europejskiej sieci szybkiego ładowania o stałym napięciu elektrycznym.
Równocześnie cztery pierścienie poszerzają paletę swoich modeli serii e-tron, które można ładować korzystając z konwencjonalnych gniazd elektrycznych.
„W salonach dealerskich można już zamawiać Audi A3 Sportback e-tron, a wkrótce Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro” – mówi dr Stefan Knirsch, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „Do roku 2018 będziemy mieć w ofercie pięć różnych modeli hybrydowych typu plug-in i wprowadzimy na rynek SUV-a o napędzie czysto elektrycznym o zasięgu ponad 500 kilometrów.”
Program Schaufenster Elektromobilität to wspólna inicjatywa rządu federalnego Niemiec i niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. W jego ramach cztery ministerstwa udzieliły swego wsparcia dziewięćdziesięciu projektom w czterech regionach Niemiec. Audi to jeden z pierwszych producentów samochodów, który już na początku roku 2012 zaangażował się w sześć projektów i oddał do ich dyspozycji flotę osiemdziesięciu prototypów Audi A1 e-tron. Wyposażono je w urządzenia rejestrujące. Celem było zbadanie, jakie oczekiwania w stosunku do elektromobilności mieli użytkownicy oraz to, jak są one spełniane na co dzień.
Pierwsza faza projektu z udziałem Audi A1 e-tron trwała rok i na podstawie ponad 550 tysięcy kilometrów jazdy testowej przyniosła cenne rezultaty. W kilku indywidualnych lokacjach: w Berlinie, Norymberdze, Monachium, Stuttgarcie, Ingolstadt i Garmisch-Partenkirchen, Audi za każdym razem badało jeden testowy wycinek. M. in. nowe systemy infrastruktury umożliwiającej ładowanie i komunikację oraz to, jak elektromobilność można połączyć z zaopatrywaniem domów mieszkalnych w ekologiczną energię elektryczną.
W kwietniu 2015, Audi zwiększyło swoje zaangażowanie w program Schaufenster Elektromobilität, oddając do dyspozycji programu 40 egzemplarzy Audi A3 Sportback e-tron produkcji seryjnej, które pojawiły się na ulicach Berlina, Monachium, Stuttgartu. Do marca 2016 pokonały one łącznie blisko 805 tysięcy kilometrów i zebrały dane m.in. na temat infrastruktury ładowania przy drogach publicznych i na temat sposobu użytkowania samochodów przez osoby dojeżdżające do pracy oraz firmy świadczące usługi dostawcze.
Źródło: Audi
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |