Irizar, Solaris, VDL i Volvo, europejscy producenci autobusów postanowili wspólnie zapewnić interoperacyjność autobusów elektrycznych poprzez udostępnienie ujednoliconej infrastruktury ładowania. Otwarty system opracują i dostarczą ABB, Heliox i Siemens. Celem projektu jest zagwarantowanie otwartego interfejsu do ładowania autobusów elektrycznych, a poprzez to ułatwienie wprowadzenia tej technologii do europejskich miast.
Branża transportu publicznego podejmuje kroki mające na celu przygotowanie się do wprowadzenia autobusów elektrycznych w Europie. Działalność związana ze standaryzacją systemów rozpoczęła się już na poziomie organów unijnych – Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego oraz Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN-CENELEC) – a także międzynarodowych organizacji normalizacyjnych (ISO/IEC). Standardy europejskie wejdą w życie w 2019 roku, zaś międzynarodowe normy w roku 2020.
Wiele miast już dziś decyduje się na włączenie bateryjnych autobusów elektrycznych do sieci komunikacyjnej. Aby odpowiedzieć na potrzeby tych ośrodków, kilku europejskich producentów autobusowych – Irizar, Solaris, VDL oraz Volvo – oraz dostawców systemów ładowania – ABB, Heliox i Siemens – zainicjowało przejrzystą i dobrowolną współpracę. Proponowany przez nich uniwersalny system będzie otwarty dla wszystkich uczestników rynku i będzie wykorzystywany do ładowania autobusów elektrycznych – zarówno do tzw. szybkiego ładowania, czyli doraźnego uzupełniania baterii na pętlach oraz na przystankach, a także uzupełniania baterii nocą w zajezdni. Grupa pragnie tym samym włączyć się w działania normalizacyjne w Europie, a także podzielić doświadczeniami z organizacjami CEN/CENELEC oraz ISO/IEC, aby wspólnie wypracować europejski standard dla pojazdów elektrycznych.
Celem nawiązania współpracy jest także ułatwienie procesu przechodzenia na autobusy bateryjne przez miasta oraz stworzenie niezawodnego systemu, który byłby uniwersalny dla różnych marek autobusów oraz systemów ładowania. Inni producenci oraz dostawcy ładowarek mają naturalnie możliwość przyłączenia się do tego wspólnego projektu.
Uniwersalny system będzie obejmować zarówno rozwiązania do szybkiego ładowania, takie jak automatyczne ładowanie pantografowe, komunikację bezprzewodową, płyty kontaktowe czy też infrastrukturę łączącą pojazd z pantografem. Dla autobusów elektrycznych ładowanych nocą w zajezdni rodzaj wtyczki oraz system komunikacji między stacją ładowania a pojazdem, będzie bazować na systemie szybkiego ładowania, który został opracowany dla samochodów (CCS).
Źródło: Solaris
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |