Oświetlenie LED przynosi oszczędności na polskiej kolei - LED - KOLEJ - OŚWIETLENIE LED - OPRAWY LED - PKP - MODERNIZACJA OŚWIETLENIA - STACJE KOLEJOWE
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   PCBWay  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Oświetlenie LED przynosi oszczędności na polskiej kolei
drukuj stronę
poleć znajomemu

Oświetlenie LED przynosi oszczędności na polskiej kolei

Oświetlenie LED przynosi oszczędności na polskiej kolei
fot. PKP PLK

Ponad 300 tys. zł oszczędności oraz większe bezpieczeństwo na peronach i przejazdach kolejowo-drogowych – to efekty prowadzonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. programu wymiany oświetlenia. 125 tys. nowoczesnych opraw oświetleniowych na sieci kolejowej to lepsze warunki obsługi pasażerów i niższe koszty utrzymania. 

W 2015 roku, tylko w ramach remontów i programu poprawy efektywności energetycznej, PLK wymieniły ponad 1700 punktów oświetleniowych (1500 pracuje w technologii LED). W efekcie obniżono koszty zużycia energii i eksploatacji. Nowe urządzenia mają dłuższy czas pracy, a przez to są tańsze w użytkowaniu w zakładanym okresie eksploatacji. Nowoczesne oświetlenie to również duża korzyść dla środowiska naturalnego poprzez redukcję emisji dwutlenku węgla. Wymiana opraw oświetleniowych powoduje ograniczenie zużycia energii elektrycznej, przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery nawet o około 500 ton/rok. Dzięki wymianie przeprowadzonej w 2015 r. Spółka zaoszczędzi ponad 316 tys. zł. 

Oszczędność dzięki technologii LED

Oprócz 1700 punktów oświetleniowych, w 2015 roku wymiany dokonano również na przejazdach kolejowo-drogowych, peronach i dojściach, rozjazdach i międzytorzach. Wraz z wymianą punktów świetlnych, w 2015 roku wymieniono 323 szt. słupów oświetleniowych, tym samym kompleksowo poprawiając stan technicznych eksploatowanych urządzeń.

Technologia LED jest preferowana przy wszystkich projektach modernizacyjnych, w zakresie oświetlenia terenów i obiektów kolejowych, które PLK planuje do realizacji w najbliższych latach. 

Nowe projekty oparte będą na stosowaniu opraw LED. Oprawy tego typu mogą bezawaryjnie pracować nawet 12 lat – czyli blisko trzykrotnie dłużej niż stosowane do tej pory oświetlenie sodowe i pięciokrotnie dłużej od eksploatowanych jeszcze źródeł rtęciowych. Zastosowanie oświetlenia w technologii LED we wszystkich przyszłych projektach, oprócz oszczędności, przyniesie też konkretne korzyści dla pasażerów. Perony i przejścia podziemne z LED-ami są jaśniejsze i zapewniają większe poczucie bezpieczeństwa.

Bezpieczniej na przejazdach 

PLK poprawia również system oświetlenia przejazdów kolejowych. W 2015 roku w ramach remontów i programu poprawy efektywności energetycznej nowe oprawy oświetleniowe zamontowano na 31 przejazdach, gdzie łącznie wymieniono 66 punktów świetlnych na LED. Nowe oświetlenie przynosi nie tylko oszczędności, ale wpływa na wzrost poziomu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, a także zapewnia lepszą ochronę przeciw dewastacji i kradzieży mienia kolejowego.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą program wymiany opraw od 2004 roku. Co roku zarządca infrastruktury wymienia oprawy oświetleniowe starego typu (głównie z rtęciowymi źródłami światła) na nowoczesne oprawy oświetleniowe z sodowymi wysokoprężnymi źródłami światła, które od 2015 r. zamieniane są na oświetlenie w technologii LED o najwyższym wskaźniku skuteczności świetlnej. 

Obecnie PLK zarządzają ponad 190 tys. szt. opraw oświetleniowych, z czego 125 tys. to nowoczesne oprawy, wyposażone w źródła światła LED, źródła sodowe wysokoprężne i świetlówki liniowe.

Nowe światło na stacji Ople Główne

Pozytywnym przykładem, gdzie PKP PLK podczas modernizacji zastosowały oprawy oświetleniowe ze źródłami światła typu LED, jest stacja Opole Główne. Zarządca infrastruktury zastosował ponad 220 opraw LED-owych. 200 to nowe oprawy na peronach, a 23 rozjaśniły międzytorze. W 2015 r. zastosowano 614 szt. źródeł światła LED w obecnie eksploatowanych oprawach oświetleniowych. Źródła te zainstalowano w tunelu na stacji Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia oraz na peronie nr 2 stacji Kraków Główny. Koszt wymiany wyniósł 131 tys. zł.

Źródło: PKP PLK

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl