ABB, wiodący dostawca technologii energetyki i automatyki, otrzymał zamówienie o wartości 33,5 mln USD od Stadler Polska na 116 kompaktowych przekształtników BORDLINE CC1500 1,5 kV, które posłużą do zasilenia silników trakcyjnych oraz układów pomocniczych w pociągach z rodziny FLIRT. Zamówienie zrealizuje Zakład Urządzeń Przekształcania Mocyi Napędów ABB w Aleksandrowie Łódzkim.
Przekształtniki zostaną zainstalowane w 58 nowoczesnych pociągach, które zamówiły holenderskie koleje Nederlandse Spoorwegen (NS). Czteroczłonowe i trójczłonowe zespoły trakcyjne mają obsłużyć linie szybkiej kolei miejskiej oraz połączenia regionalne w Holandii. Jednostki powstają w fabryce Stadler Polska w Siedlcach, należącej do Grupy Stadler Rail, wiodącego światowego producenta pojazdów szynowych.
Sercem układu elektrycznego pociągów dla NS będą energooszczędne przekształtniki wyprodukowane w fabryce ABB w Aleksandrowie Łódzkim, gdzie spółka posiada własne zasoby produkcyjne, inżynieryjne i serwisowe. Urządzenia mają zapewnić niezawodne dostawy energii przy obniżonych kosztach eksploatacji: przekształtniki BORDLINE® pozwalają m.in. wykorzystać odzyskaną energię z hamowania do zasilenia układów pomocniczych.
Modułowa budowa urządzenia umożliwia zintegrowanie przekształtnika pomocniczego, ładowarki akumulatorów z przekształtnikiem napędowym w jednej obudowie. Daje to możliwość minimalizacji masy urządzenia i zajmowanego przez nie miejsca, a także zmniejszenia strat energii dzięki wykorzystaniu energii odzyskanej w czasie hamowania do zasilenia układów pomocniczych pojazdu – tłumaczy Tomasz Wróblewski, kierownik lokalnej grupy produktowej Trakcja Pojazdowa w ABB w Polsce.
To już kolejne, istotne zamówienie dla Stadler Polska, realizowane przez ABB Sp. z o.o. Wcześniej spółka dostarczyła przekształtniki BORDLINE® CC750 na potrzeby ambitnego projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz zrealizowała zamówienie na dostawę 40 przekształtników BORDLINE® CC1500, które zostały zainstalowane w pociągach wyprodukowanych dla PKP Intercity.
Grupa ABB współpracuje ze Stadler Rail Group od 2002 roku. Od tego czasu dostarczyła urządzenia na potrzeby ponad 1500 pociągów dalekobieżnych i ponad 300 lekkich pojazdów kolejowych, wyprodukowanych przez firmę Stadler. Tylko w tym roku ABB otrzymała zamówienia o łącznej wartości 85 mln USD na dostawę urządzeń trakcyjnych, które zostaną zainstalowane w pociągach firmy Stadler, produkowanych dla operatorów w Szwajcarii, Luksemburgu i Holandii.
Grupa ABB jest jednym z największych na świecie niezależnych dostawców dla sektora kolejowego. Biznesy ABB dostarczające rozwiązania dla tego sektora notują obroty przekraczające 1,5 mld USD rocznie.
Przekształtniki kompaktowe BORDLINE® mogą pracować w ekstremalnych warunkach pogodowych i różnych środowiskach. Jedną z ich największych zalet jest modułowa budowa. Oznacza to, że w razie awarii jednego modułu przekształtnika nie ma potrzeby wymiany całego urządzenia. Dzięki temu ryzyko dłuższego przestoju pojazdu i związanych z tym opóźnień w kursowaniu jest ograniczone do minimum. Zastosowany układ chłodzenia cieczą pozwala na dodatkowe zmniejszenie wymiarów urządzenia przy zapewnieniu wydajnej wymiany ciepła.
W przekształtnikach BORDLINE® wykorzystana została topologia 3-poziomowa, która zapewnia lepszą współpracę z układem napędowym i siecią zasilającą, ochronę przed przepięciami i minimalizację współczynnika zawartości harmonicznych. Uzyskany dzięki niej łagodny przebieg zmian momentu silnika znacząco wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Całe urządzenie kontrolowane jest przez inteligentny układ sterowania, dopasowujący zasilanie do obciążenia, kontrolujący poślizg i zapewniający łagodny start pojazdu co ma bardzo duży wpływ na zwiększenie komfortu jazdy pasażerów.
Źródło: ABB
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |