Solaris wspólnie z Politechnikami Poznańską i Warszawską konstruuje dwuprzegubowy autobus elektryczny - POLITECHNIKA WARSZAWSKA - POLITECHNIKA POZNAŃSKA - SOLARIS - AUTOBUS ELEKTRYCZNY
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   PCBWay  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Solaris wspólnie z Politechnikami Poznańską i Warszawską konstruuje dwuprzegubowy autobus elektryczny
drukuj stronę
poleć znajomemu

Solaris wspólnie z Politechnikami Poznańską i Warszawską konstruuje dwuprzegubowy autobus elektryczny

Solaris wspólnie z Politechnikami Poznańską i Warszawską konstruuje dwuprzegubowy autobus elektryczny
fot. Solaris Bus & Coach S.A.

Pierwszy polski autobus klasy MEGA z wieloosiowym napędem hybrydowym zasilanym gazowymi paliwami ekologicznymi – to oficjalny tytuł projektu realizowanego przez konsorcjum, które tworzą Solaris Bus & Coach S.A. oraz Politechnika Poznańska i Politechnika Warszawska. Przedsięwzięcie uzyskało wsparcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech.

Celem konsorcjum jest zaprojektowanie, zbudowanie oraz przetestowanie autobusu klasy mega o napędzie hybrydowym, zasilanym ekologicznymi paliwami gazowymi. Co więcej, zgodnie z założeniem pojazd ma mieć ponad dwadzieścia metrów długości.

 – Dzisiaj możemy już ogłosić na pewno, że będzie to dwuprzegubowy autobus o długości 24 metrów. Jego napęd mają stanowić silniki elektryczne zasilane z baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła, w razie potrzeby dodatkowo zasilanych energią wytwarzaną przez wodorowe ogniwo paliwowe zamontowane w pojeździe. To niezwykle zaawansowany technologicznie napęd, dodatkowo zastosowany w autobusie o rzadko spotykanej długości. W efekcie stworzymy całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej, który z powodzeniem może stać się alternatywą na przykład dla tramwaju – mówi o projekcie dr Dariusz Michalak, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris.

Całkowita wartość projektu przeprowadzanego przez konsorcjum wynosi blisko 11 mln złotych. Ponad połowę tej kwoty, prawie 6 milionów złotych, udało się pozyskać dzięki dofinansowaniu w ramach InnoTech – programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Realizację przedsięwzięcia zaplanowano na okres od grudnia 2012 do listopada 2015 roku. Jednak ze względu na chęć rozszerzenia prac badawczych i rozwojowych przez firmę Solaris trwają konsultacje z NCBiR w celu przedłużenia przedsięwzięcia o kolejny rok.

Podobne pojazdy o napędzie elektrycznym z dodatkowym wodorowym ogniwem paliwowym firma Solaris dostarczyła niedawno do Hamburga. Dwa Urbino electric zakupione przez niemieckiego przewoźnika to autobusy jednoprzegubowe, o długości 18,75 m. Nowy projekt przeprowadzany przy wsparciu NCBiR ma na celu stworzenie produktu jeszcze bardziej zaawansowanego techniczne, chociażby ze względu na jego długość.

 – Opracowanie oprogramowania do sterowania pojazdem dwuprzegubowym poruszającym się po drodze, a nie po szynach, to niezwykle trudne zadanie. Jesteśmy właśnie na etapie kończenia prac projektowych i już wkrótce przystąpimy do budowy prototypu, który następnie przejdzie serię badań i testów – dodaje Dariusz Michalak.

Oprócz planów konstrukcyjnych powstały już wizualizacje nowego produktu. Autobus będzie zbudowany na bazie nowej, lżejszej wersji popularnych Solarisów Urbino, która miała swoją premierę na targach IAA w Hanowerze w październiku tego roku.

Po zakończeniu prac badawczo-rozwojowych pojazd ma zostać włączony do oferty sprzedażowej polskiego producenta. Już dzisiaj wielu operatorów wyraża zainteresowanie efektem współpracy polskich inżynierów z Solarisa oraz Politechnik Poznańskiej i Warszawskiej. Są to głównie klienci z Niemiec i krajów skandynawskich.

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl