Konsumenci energii coraz bardziej świadomi swojego wpływu na zużycie energii - ZUŻYCIE ENERGII - INTELIGENTNE SIECI ENERGETYCZNE - SMART GRID - OSZCZĘDZANIE ENERGII - ISE
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Amper.pl sp. z o.o.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Konsumenci energii coraz bardziej świadomi swojego wpływu na zużycie energii
drukuj stronę
poleć znajomemu

Konsumenci energii coraz bardziej świadomi swojego wpływu na zużycie energii

Konsumenci energii coraz bardziej świadomi  swojego wpływu na zużycie energii
fot. mojaenergia.pl

Wiedza na temat form oszczędzania energii w wyniku akcji informacyjnej wzrosła prawie dwukrotnie w porównaniu do stanu z ubiegłego roku. Wykazały to badania społeczne przeprowadzone w ramach kampanii „Inteligentne sieci energetyczne – dla domu, środowiska i gospodarki”.

Zakończył się II etap badań społecznych konsumentów energii, realizowanych w dwóch budynkach demonstracyjnych w Kaliszu w ramach kampanii „Inteligentne sieci energetyczne – dla domu, środowiska i gospodarki”. Jego wyniki wskazują, że w porównaniu do wyników I etapu z września i października 2013 r., pod wpływem działań edukacyjnych o prawie 50% wzrosła świadomość i wiedza respondentów na temat form oszczędzania energii.

Badania społeczne były elementem działań edukacyjno-badawczych prowadzonych od jesieni zeszłego roku w dwóch budynkach demonstracyjnych, w których zainstalowane zostały liczniki zdalnego odczytu energii – tzw. liczniki inteligentne, będące jednym z elementów inteligentnej sieci energetycznej (ISE). Pierwszy etap badań odbył się we wrześniu i październiku zeszłego roku. Objął on 425 gospodarstw domowych i dotyczył postaw konsumentów energii, zagadnień związanych z inteligentnymi licznikami, użytkowaniem sprzętu AGD oraz akcją edukacyjną. W marcu 2014 roku rozpoczęto II etap badań na próbie 386 gospodarstw domowych.

W międzyczasie – od października 2013 r. do marca 2014 r. połowa uczestniczących w projekcie gospodarstw domowych została objęta akcją informacyjną. Ich mieszkańcy otrzymywali m.in. broszury i ulotki z informacjami na temat sposobów oszczędzania energii elektrycznej oraz redukcji zużycia energii przy wykorzystaniu możliwości, jakie dają inteligentne liczniki. Porównanie wyników obydwu etapów daje możliwość zbadania nie tylko stanu wiedzy i świadomości ekologicznej konsumentów energii, lecz także skłonności konsumentów do zmiany nawyków pod wpływem działań informacyjno-edukacyjnych.

Wyniki II etapu badań wskazują, że w porównaniu z I etapem badania zdecydowanie wzrósł odsetek uczestników badania świadomych co do ilości zużywanej przez nich energii – z 7% do ponad 56%. Jednocześnie z 7% do ponad 24% powiększył się odsetek badanych, którzy przyznali, że zużywają za dużo prądu.

W II etapie badania okazało się też, że w ciągu kwartału poprzedzającego badanie, badani najczęściej kontrolowali właśnie zużycie energii – zadeklarowało tak aż 86,5% ankietowanych. Mniej osób kontrolowało zużycie innych mediów: wody i gazu, a także ilość rozmów telefonicznych (odpowiednio ok. 73%, 70% i 70%). Wzrósł także odsetek osób, które deklarowały, że potrafią obniżyć koszty energii (z 84% do 87%), byłyby skłonne zmienić nawyki związane z użytkowaniem energii elektrycznej (z prawie 44% do prawie 50%) i uważały, że mają bezpośredni wpływ na rachunek za energię (z ponad 71% do ponad 77%.)

Optymistycznie prezentują się również wyniki dotyczące rzeczywistych działań podejmowanych przez konsumentów w celu oszczędzania energii. Najbardziej – z 67% do prawie 76% – wzrosła ilość osób, które wymieniły żarówki na energooszczędne, a także osób deklarujących, że po naładowaniu sprzętu wyłączają ładowarkę z sieci – z prawie 78% do 83,5%. Najczęściej deklarowanym działaniem prooszędnościowym pozostało unikanie niepotrzebnego włączania światła (nieznaczny wzrost z ponad 93%. w I etapie badań do prawie 95% w II etapie). Odsetek respondentów, którzy nie potrafili lub nie chcieli określić, jak oszczędzają energię, spadł z ponad 10,5% do 4%.

Co ciekawe, pytani o przydatność otrzymanych podczas akcji informacyjnej materiałów edukacyjnych, respondenci w większości (69%) ocenili je jako przydatne, a aż 72% zadeklarowało, że korzysta z nich na co dzień.

– Porównując wyniki obydwu etapów należy pamiętać, że zmiana nawyków jest procesem trudnym i długotrwałym. Być może brak radykalnej zmiany nawyków wśród badanych jest sygnałem dla dostawców energii, że tego typu akcja edukacyjna powinna być bardziej rozciągnięta w czasie – komentuje Andrzej Pazda, Dyrektor Biura Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE), które jest głównym organizatorem kampanii „ISE – dla domu, środowiska i gospodarki. – Wysoki odsetek osób, które deklarują korzystanie z otrzymanych podczas akcji informacji wskazuje jednoznacznie, że konsumenci energii mają dużą potrzebę bycia edukowanymi w zakresie korzystania z energii elektrycznej.

Wyniki II etapu badania sugerują także, że edukacja konsumentów energii potrzebna jest niekiedy w dość podstawowych aspektach, takich jak samo posiadanie licznika zdalnego odczytu czy możliwość kontrolowania zużycia energii przez Internet. W I etapie badań okazało się, że część respondentów w ogóle  nie wiedziała, że korzysta z inteligentnego licznika energii (7% nkietowanych), lub nie była tego pewna (4%). Świadomość posiadania takiego licznika miało 75% badanych. W II etapie badań odsetek ten wzrósł do 88%. Ponad dwukrotnie wzrósł natomiast odsetek osób korzystających z portalu internetowego pozwalającego na kontrolowanie zużycia energii (z 6% do 15%) oraz osób, które zamierzają z niego korzystać (z 7% do 15%). Do zaledwie 1% (z 23% w I etapie) spadł natomiast odsetek badanych, którzy nie mieli świadomości istnienia takiego portalu.

Badania w budynkach demonstracyjnych w Kaliszu odbyły się w ramach kampanii edukacyjno-informacyjnej „ISE – dla domu, środowiska i gospodarki”.  Głównym organizatorem kampanii jest Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE), które działa we współpracy z podmiotami skupionymi w ramach Warsztatów Rynku Energetycznego - WRE. Podmioty te to między innymi Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych, Operator Systemu Przesyłowego, Towarzystwo Obrotu Energią i Urząd Regulacji Energetyki. Realizacja kampanii dofinansowana jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu Edukacja Ekologiczna. Więcej informacji  o kampanii znaleźć można na stronie www.mojaenergia.pl  

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl