60 uczniów z Województwa Mazowieckiego bierze udział w innowacyjnym projekcie „Szkoła z przyszłością”, którego celem jest poprawa oferty kształcenia przedmiotów ścisłych w technikach. Podczas zajęć pozalekcyjnych realizowany jest, wypracowany przez ekspertów z Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ), program nauczania zawodów nukleonicznych. Odpowiadając na brak w szkołach przyrządów do zilustrowania zagadnień z fizyki jądrowej, trzy placówki biorące udział w projekcie, otrzymają bezpłatnie pomoce lekcyjne – liczniki Geigera-Müllera przygotowane w specjalnej wersji dydaktycznej. W sobotę, 11 stycznia br., pierwszy z nich został oddany nauczycielom fizyki z Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 im. J. Psarskiego w Ostrołęce.
Detektor Geigera-Müllera, którego konstrukcja pozwala na pokazanie szeregu aspektów o znaczeniu dydaktycznym, został opracowany przez studentów Politechniki Warszawskiej w ramach w praktyk w Zakładzie Fizyki i Techniki Akceleracji Cząstek NCBJ. Pomoże on zrozumieć istotę i właściwości promieniowania jonizującego (np. przenikliwość poszczególnych rodzajów promieniowania, ich oddziaływanie itp.), a także elektroniki sprzężonej z detektorem. Niewątpliwie urządzenie będzie bardzo istotną pomocą podczas zajęć dotyczących fizyki jądrowej. W sobotę, 11 stycznia br., pierwszy egzemplarz otrzymali uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych nr 1 im. J. Psarskiego w Ostrołęce. Kolejne trafią do Zespołu Szkół nr 36 im. M. Kasprzaka w Warszawie i Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Bohaterów Westerplatte w Garwolinie.
– Bezpłatne przekazywanie dydaktycznych liczników Geigera-Müllera to inicjatywa naszego Działu Edukacji i Szkoleń towarzysząca realizowanemu w Świerku projektowi „Szkoła z przyszłością”. Otrzymują je szkoły, z którymi współpracujemy przy opracowywaniu nowego programu kształcenia kadr wysokich technologii. Naszym celem jest nie tylko zachęcanie młodzieży do zgłębiania tajników fizyki, chemii czy elektroniki ale również jej przygotowanie do wejścia na rynek pracy ze szczególnym uwzględnieniem sektora energetyki jądrowej – powiedział mgr Marcin Sadowski z NCBJ, kierownik projektu.
Obecnie w ramach projektu „Szkoła z przyszłością” kończy się pierwszy semestr zajęć pozalekcyjnych. 60 uczniów z trzech szkół Województwa Mazowieckiego bierze udział w dodatkowych, bezpłatnych zajęciach z fizyki prowadzonych przez pięciu nauczycieli we współpracy z ekspertami z NCBJ. Po zakończeniu zajęć młodzież weźmie udział w praktykach w instytucie w Świerku, gdzie m.in. zapoznają się z jedynym w Polsce badawczym reaktorem jądrowym „Maria”.
– Na podstawie wspólnie wypracowanych wniosków z uczniami i nauczycielami zweryfikujemy nasze dotychczasowe koncepcje dot. nauczania w zawodzie technik-nukleonik. W przyszłym semestrze przeprowadzimy podobne działania w dwóch kolejnych zawodach – chemik i elektronik. Po ich zakończeniu przedstawimy finalny produkt projektu, a więc kompleksowy program nowego sposobu nauczania nauk ścisłych rozbudowany o zagadnienia jądrowe. Dzięki temu możliwe będzie rozpoczęcie kształcenia kadr mogących pracować w obszarach gospodarki, w których stosuje się promieniowanie jonizujące: technik elektronik jądrowy, technik chemii jądrowej, technik energetyk jądrowy, czy też ogólnie technik-nukleonik. Możliwe to będzie do osiągnięcia poprzez modyfikację obecnie obowiązujących podstaw programowych do przedmiotów zawodowych w powyższych zawodach. Warto przy tym zwrócić uwagę, że planowany w Polsce rozwój energetyki jądrowej, ale także inne liczne zastosowania promieniowania jonizującego w nauce, przemyśle i medycynie, pilnie potrzebują przywrócenia takich zawodów – mówi prof. dr hab. Ludwik Dobrzyński, Dyrektor Działu Edukacji i Szkoleń NCBJ, pomysłodawca projektu.
Projekt „Szkoła z przyszłością” o wartości 921 642 zł współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (priorytet: IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, działanie: 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego). Partnerem projektu jest Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
Źródło: NCBJ
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |