Koncern motoryzacyjny Audi poinformował, że pod koniec 2013 r. na rynek trafi nowe Audi A8, w którym zadebiutują reflektory w nowej technologii Audi Matrix, umożliwiającej sterowanie pojedynczymi diodami LED.
Diodowa technika Audi Matrix polega na podziale przednich reflektorów samochodu na szereg małych, pojedynczych diod, które współpracują z połączonymi szeregowo soczewkami lub elementami odblaskowymi. Zarządzane szybkim sterownikiem, zależnie od sytuacji na drodze, włączają się i wyłączają lub zmieniają intensywność świecenia. Dzięki temu, zawsze precyzyjnie doświetlają drogę i oświetlają maksymalnie duży obszar, bez potrzeby stosowania mechanizmu regulującego położenie reflektorów.
Światła reflektorów nowego Audi A8 składają się z 25 diod, połączonych w zespoły po pięć diod. Kiedy są ustawione w tryb „automatic”, a światła drogowe włączone, to system uaktywnia się powyżej prędkości 30 km/h w terenie niezabudowanym, a w terenie zabudowanym powyżej 60 km/h. Reflektory diodowe Audi Matrix dają światło o czystym, krystalicznym blasku. Dzięki nowej stylistyce, również światła do jazdy w dzień są teraz bardziej atrakcyjne i wyraziste.
Gdy podczas jazdy specjalna kamera zainstalowana w Audi A8 zidentyfikuje pojazdy nadjeżdżające z przeciwka, to reflektory Audi Matrix automatycznie dostosują zasięg i moc świateł drogowych, wyłączając odpowiednie zespoły diod. System pracuje tak precyzyjnie, że nadjeżdżające z naprzeciwka lub wyprzedzane pojazdy nie są oślepiane, natomiast przestrzeń pomiędzy samochodami oraz wokół naszego Audi jest nadal doskonale oświetlona. Im bliżej znajduje się nadjeżdżający pojazd, tym więcej diod wyłącza się lub przyciemnia.
Po zakończeniu manewru wyprzedzania, światła drogowe świecą znów pełną mocą, na nowo włączając przyciemnione wcześniej sekcje diod. Światło, które widzi kierowca jest zawsze jasne, homogeniczne i o wiele bardziej efektywne niż mechanicznie sterowane reflektory konkurencji.
Diodowa technika Audi Matrix oferuje fascynujące możliwości w wielu różnych aspektach, zarówno jeśli chodzi o ilość diod zamontowanych w jednym reflektorze, jak i ich rozmieszczenie, wielkość oraz konstrukcję. Jedną z funkcji wzmacniających bezpieczeństwo w Audi A8 jest tzw. światło rozpoznające. Do jego zadań należy rozpoznawanie idących jezdnią, poboczem lub chodnikiem pieszych. Jeśli w krytycznej odległości przed naszym Audi funkcja rozpozna postać ludzką, to pojedyncze diody na krótko trzykrotnie zabłysną, wyraźnie oddzielając pieszego od otoczenia i ostrzegając zarówno idącego jak i kierowcę. Funkcja ta współpracuje z asystentem jazdy nocą.
Ponadto diody reflektorów Audi Matrix doskonale sprawdzają się jako światła doświetlające zakręty. Skręcają wiązkę światła zgodnie z kierunkiem zakrętu. Korzystając z prospektywnych danych o pokonywanej trasie, jakich dostarcza nawigacja MMI Navigation plus, dostosowują się nawet na chwilę przed skrętem kierownicy sygnalizującym wjeżdżanie w zakręt. Kolejną funkcją dostępną w nowym Audi A8 są kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Diody kierunkowskazów zapalają się blokowo w cyklu co 150 milisekund, a sygnał świetlny kierunkowskazu przebiega w kierunku skręcania.
Innowacje w zakresie technik oświetlenia od lat wpisane są w strategię Audi, której celem jest nie tylko lepsze światło, ale też większe bezpieczeństwo, wysoka aktywność i atrakcyjna stylistyka. Wśród ważniejszych rozwiązań należy wymienić:
W przyszłości reflektory konstruowane przez Audi mają jeszcze precyzyjniej reagować na warunki zewnętrzne i wszechstronnie komunikować się z otoczeniem.
Audi podkreśla, że nowoczesne oświetlenie samochodowe dostępne jest tak naprawdę dla każdego klienta. Zamówić je można do każdego modelu, począwszy od kompaktowej serii A3. Również samochody sportowe Audi startujące w Le Mans – np. Audi R 18 e-tron quattro – wyposażane są od lat w reflektory diodowe. Dzięki nim, na prostej oświetlają tor na odcinku ok. jednego kilometra.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |