Samochody elektryczne i hybrydy zwolnione z akcyzy? - WALDEMAR PAWLAK - SAMOCHODY ELEKTRYCZNE - POJAZDY HYBRYDOWE - AKCYZA - TRANSPORT PUBLICZNY
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Amper.pl sp. z o.o.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Samochody elektryczne i hybrydy zwolnione z akcyzy?
drukuj stronę
poleć znajomemu

Samochody elektryczne i hybrydy zwolnione z akcyzy?

Samochody elektryczne i hybrydy zwolnione z akcyzy?
fot. MG

Zniesienie akcyzy od zakupu samochodów hybrydowych i elektrycznych to według byłego wicepremiera Waldemara Pawlaka, jedyna realna możliwość wsparcia tego typu aut przez państwo. Według byłego ministra gospodarki, rozwiązanie to jest stosunkowo bezbolesne dla budżetu i dlatego do pomysłu tego przekonywał ministra finansów. 

 – Po 2008, kiedy kryzys się ostro zarysował, wszelkie rozwiązania, które by zmniejszały dochody budżetu były praktycznie nie do przejścia. Prowadziłem z ministrem Rostowskim różne rozmowy, i oficjalne, i prywatne, nie chciałbym zapeszyć, ale mam wrażenie, że jesteśmy na takim etapie po paru latach dyskusji, że być może zrezygnowanie z tej akcyzy będzie do zrealizowania – powiedział Waldemar Pawlak, były wicepremier i minister gospodarki.

Jak poinformowało nas Ministerstwo Finansów, na razie nie toczą się prace w zakresie zmiany podatku akcyzowego od samochodów.

Waldemar Pawlak przekonuje, że takie rozwiązanie nie uderzy w budżet. Podkreśla, że samochody elektryczne i hybrydowe zwykle są droższe, więc nawet po zrezygnowaniu z akcyzy wpływ do budżetu będzie na takim samym poziomie, jak z aut benzynowych i diesli podobnej klasy. Według niego takie rozwiązanie byłoby dużą zachętą dla Polaków, bo poza ekologiczną świadomością i przyjemnością z jazdy wydawaliby też mniej pieniędzy.

Były wicepremier nie ma wątpliwości, że samochody elektryczne i hybrydowe należy promować. Według niego wzrost liczby takich pojazdów na polskich ulicach jest nieuchronny z uwagi na wysokie ceny paliwa. Ceny aut hybrydowych stopniowo zrównują się z samochodami o napędzie konwencjonalnym. Wynika to z coraz lepszego dopracowania technologii.

Jak podkreśla, na wspieraniu ekologicznych pojazdów mogłaby zyskać cała gospodarka. M.in. poprzez ograniczenie importu ropy i większą niezależność energetyczną. Pawlak zaznacza, że energia elektryczna może być produkowana wewnątrz krajów UE i Stanów Zjednoczonych, dzięki czemu zmniejszy się konieczność importu coraz droższych paliw.

 – To jest ogromnie ważny, strategiczny wybór dla takich regionów jak np. UE czy także po części USA, bo wtedy budujemy prosperity w naszym kraju, ponieważ możemy produkować energię elektryczną u siebie, możemy produkować samochody u siebie i tu pozostają miejsca pracy – mówi Waldemar Pawlak.

Były wicepremier dodaje, że poza zniesieniem akcyzy przez rząd, zakup aut hybrydowych i elektrycznych mogą wspierać też lokalne samorządy.

 – Są już samorządy w Polsce, które np. właśnie dla aut hybrydowych udostępniają centra miast czy zmniejszają bądź rezygnują z opłat parkingowych. To by było jak najbardziej celowe i sensowne, bo spada zanieczyszczenie w centrum miasta, a równocześnie właściciel takiego auta ma większe możliwości parkowania, korzystania z tego samochodu – mówi Waldemar Pawlak i dodaje, że jest to bardziej sprawa wrażliwości samorządowców i prezydentów, burmistrzów, ale także radnych.

Według niego, polskie miasta powinny brać przykład między innymi z londyńskiego City. Wjazd do ścisłego centrum mają tam wyłącznie samochody ekologiczne. Pawlak zauważa jednak, że w Polsce większy nacisk kładzie się na razie na transport publiczny niż na przyjazny środowisku indywidualny, choć np. w Krakowie czy Katowicach auta hybrydowe są bardzo mocno wspierane.

Były minister gospodarki, który sam od lat jest kierowcą hybrydy, dodaje, że od kupowania aut z takim napędem bardziej opłaca się ich leasing.

 – Najbardziej korzystne jest rozwiązanie, kiedy nabywamy możliwość korzystania z auta w leasingu z dużą wartością końcową. Czyli de facto nie kupujemy samochodu, a kupujemy możliwość korzystania z tego auta przez 3-5 lat. Wówczas cena raty plus koszty eksploatacyjne, cena za benzynę są łącznie zdecydowanie niższe niż podobne auto kupione na kredyt czy za gotówkę i eksploatowane w normalnych warunkach – mówi Waldemar Pawlak.

Według niego taki model użytkowania samochodów jest najlepszy ekonomicznie i należy go wspierać.

 – W myśl starego dobrego powiedzenia, że jeżeli chce się napić piwa, to nie trzeba kupować browaru. Jeżeli mówimy o leasingu, to potrzebne są jeszcze pewne korekty w ustawodawstwie, bo dzisiaj możliwość zwrotu przedmiotu leasingu rodzi nadmierne ryzyko i firmy nie wchodzą w tego typu ćwiczenia. To jeszcze przygotowywaliśmy w Ministerstwie Gospodarki, ale myślę, że w tym roku zostaną te udoskonalenia wprowadzone i leasing z dużą wartością końcową stanie się bardziej popularny – uważa były wicepremier.

newseria.pl

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl