W Portugalii powstała ulica wytwarzająca energię elektryczną - ODZYSK - ODZYSKIWANIE ENERGII KINETYCZNEJ - PORTUGALIA - PAVEGEN - WAYNERGY
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   PCBWay  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności W Portugalii powstała ulica wytwarzająca energię elektryczną
drukuj stronę
poleć znajomemu

W Portugalii powstała ulica wytwarzająca energię elektryczną

W Portugalii powstała ulica wytwarzająca energię elektryczną
fot. kevindooley/CC/Flickr

W portugalskim mieście Covilha dobiega końca budowa ulicy, która wytwarza energię elektryczną, wykorzystując nacisk poruszających się po niej pojazdów i pieszych. Do końca maja 2013 r. podobne rozwiązania pojawią się również w innych portugalskich miastach: Guimaraes i Lizbonie.

W Covilha i Guimaraes energia elektryczna wytwarzana będzie na jednym z pasów jezdni oraz na przejściu dla pieszych, zaś w stolicy Portugalii na jednym z chodników sąsiadującym z największym lizbońskim centrum handlowym Colombo.

Wynalazek został opracowany przez Francisco Duarte i innego portugalskiego naukowca z UBI, Felipe Casimiro, w ramach projektu o nazwie WaynergyPierwsza nowatorska nawierzchnia jest już praktycznie gotowa do użytku. Znajduje się ona w pobliżu szpitala miejskiego w Covilha przy alei Alameda Pero, która pokryta została specjalnym tworzywem. Już w maju br. rozpoczną się pierwsze testy - poinformował inżynier z uniwersytetu Beira Interior (UBI) w Covilha, Francisco Duarte.

Wykładzinę, która generuje energię elektryczną, gdy przechodzą po niej ludzie wynalazcy po raz pierwszy zaprezentowali na jesieni 2011 r. Od tego czasu ich wynalazek przeszedł dodatkowe testy i został udoskonalony. W portugalskich miastach takie wykładziny będą służyć do zasilania sygnalizacji świetlnej oraz przydrożnych znaków informacyjnych.

Technologia Waynergy, która wytwarza energię elektryczną, wykorzystując nacisk poruszających się po niej pojazdów i pieszych

 – W kilku miejscach na świecie testowano już podobne rozwiązania, lecz w porównaniu z nimi nasza nawierzchnia wytwarza aż trzy razy więcej energii elektrycznej – powiedział Francisco Duarte.

 – Zaplanowane na tegoroczną wiosnę testy w Covilha, Guimaraes i Lizbonie są decydującą fazą testów. Ich sukces oznaczać będzie rozpoczęcie kolejnego etapu, czyli wprowadzenia wynalazku do sprzedaży. Mamy nadzieję, że na krajowy rynek trafi on jeszcze w tym roku – dodał Duarte.

Źródło: PAP

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (2)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
No avatar
miszcz
Po pierwsze zazywanie tego transformacja energii kinetycznej na elektryczna jest tu delikatnie mowiac nieporozumieniem. Energia kinetyczna jest to stricte energia wynikajaca z ruchu obiektu, niezaleznie od innych sil. Tu bardziej wykorzystuje sie nacisk, ktory generowany jest przez potencjal grawitacyjny ziemi (energia potencjalna). Gdyby takie maty polozony w przestrzeni na, ktora nie dziala grawitacja to mimo obecjen energii kinetycznej wynikajacej z hipotetycznego ruchu nie przykladoby sie to na powstanie energii elektrycznej. Reasumujac ihmo jest to bardziej zasluga energii potencjalnej albo przynajmniej przy jej katalitycznym udziale...
No avatar
DXFM
Energię tą będzie można wyprodukować chyba tylko kosztem zwiększenia energii dostarczonej na powierzchnię - jezdnię, chodnik. Wyłożenie większej powierzchni ulicy takimi matami przyczyni się do większego zużycia paliwa, a to nie jest ekologiczne. Jeśli ma to być tylko na przejściu dla pieszych, czyli odcinku kilkumetrowym - OK - energia elektryczna jest wówczas wytwarzana w miejscu zapotrzebowania, a zużycie paliwa na tym wiele nie ucierpi.
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl