Zgodnie z Dyrektywą Unijną w sprawie charakterystyki energetycznej budynków, obowiązek budowy szkół o niemal zerowym zużyciu energii wejdzie w życie w 2019 roku. Tymczasem pasywne budynki jednostek publicznych to prawdziwa rzadkość na polskim rynku.
Badania zlecone przez firmę Knauf Insulation mówią, że w Polsce tylko 1/3 szkół korzysta z rozwiązań ekologicznych1. To wciąż bardzo mały procent, zwłaszcza w perspektywie Dyrektywy Unijnej, która zobowiązuje członków wspólnoty do tego by wszystkie budynki użyteczności publicznej po 2019 roku charakteryzowały się niemal zerowym zużyciem energii.
3,5 miliona złotych - tyle kosztowała pierwsza szkoła w Polsce budowana w technologii pasywnej. Placówka powstała w Budzowie na Dolnym Śląsku.
– Jesteśmy pierwszą taką placówka w Polsce i dopiero poznajemy wszystkie zalety tej technologii. Nie można jeszcze określić jakie będą oszczędności wynikające z tej inwestycji. W budżecie nie mamy założonych kosztów na opał oraz obsługę techniczną kotłowni. Częściowo szkołę ogrzewają, poprzez wytwarzane ciepło, np. komputery. Dodatkowo placówka wyposażona jest w pompę ciepła oraz w rekuperator – mówi Irena Pachnicz, Dyrektor Szkoły Podstawowej w Budzowie.
Z przeprowadzonych przez Krajową Agencję Poszanowania Energii (KAPE) analiz wynika, że przykładowy koszt budowy i eksploatacja szkoły o powierzchni 5182 m², zbudowanej w bardzo wysokim standardzie energetycznym (przy zastosowaniu m.in. pompy ciepła
i kolektorów słonecznych), może być o 5,66 mln zł mniejszy od nakładów poniesionych na standardowy budynek podłączony do sieci ciepłowniczej2.
Energooszczędne rozwiązania
Ponad 80% dyrektorów szkół dostrzega pozytywny wpływ rozwiązań ekologicznych na utrzymanie budynku. Wśród technologii, które obniżają koszty utrzymania placówki pracownicy szkół wymieniają: grubą izolację wełną mineralną, użycie oświetlenia LED oraz zamontowanie okien o niskim współczynniku ciepła. Niestety jak wynika z badań, przeprowadzonych podczas Akcji Ekoszkoła, w 54% szkół takie prace modernizacyjne nie są planowane. W większości przypadków powodem braku zastosowania technologii energooszczędnych jest brak funduszy3.
– Różnica miedzy szkołami pasywnymi lub poddanymi termomodernizacji, a tymi które nie były modernizowane będzie się pogłębiać coraz bardziej. Brak nowoczesnych rozwiązań powoduje, że stare szkoły będą znacząco odstawać od nowoczesnych budynków, co wpłynie na różnice w komforcie nauczania i nauki miedzy placówkami – mówi Ewa Kosmala, Dyrektor Techniczny firmy Knauf Insulation.
Budynki energooszczędne w Polsce zyskują powoli coraz większą popularność. Samorządy, zaczynają zadawać sobie sprawę z oszczędności jakie przynieść może dobrze zaplanowana i wykonana inwestycja. Jak pokazuje przykład gminy Stroszowice, dzięki determinacji samorządu oraz wsparciu administracji państwowej nawet w 6 tysięcznej gminie można wybudować najnowocześniejszą szkołę w Polsce.
[1] Badania przeprowadzone na zlecenie Knauf Insulation przez TNS Polska „ Stan techniczny polskich szkół” październik 2012
[2] Krajowa Agencja Poszanowania „Analiza metod optymalizacji standardu energetycznego budynków z uwzględnieniem kryteriów ekonomicznych, ekologicznych i kosztów zewnętrznych energii”. Źródło: http://www.wwfpl.panda.org/?10420/Nowy-dom-bedzie-kosztowal-mniej
[3] Badania przeprowadzone na zlecenie Knauf Insulation przez TNS Polska „ Stan techniczny polskich szkół” październik 2012
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |