Inteligentne technologie w branży AGD - INTELIGENTNY DOM - PRODUKCJA - ELEKTRONIKA UŻYTKOWA - SPRZĘT AGD - CECED POLSKA
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Amper.pl sp. z o.o.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Inteligentne technologie w branży AGD
drukuj stronę
poleć znajomemu

Inteligentne technologie w branży AGD

Inteligentne technologie w branży AGD
fot. Samsung

Każdego roku Polska wytwarza około ośmiu milionów sztuk sprzętu AGD, m.in. lodówek, pralek i zmywarek, z czego większość, bo około 80% trafia na eksport. Pomimo kryzysu polskie zakłady radzą sobie bardzo dobrze na rynkach odbiorców, którym jest głównie Europa Zachodnia. Sprzęt AGD coraz częściej naszpikowany jest dużą ilością elektroniki. Można spodziewać się, że w najbliższym czasie właśnie w tym kierunku będzie rozwijał się rynek.

 – Będzie pełno elektroniki w tych wyrobach, będą wyświetlacze, telewizory na lodówkach. Urządzenia będą spięte w jedną sieć, będzie tzw. internet rzeczy. To są bardzo ciekawe, najnowocześniejsze technologie – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska Związku Pracodawców AGD.

Chodzi o to, że poszczególne sprzęty AGD będą ze sobą skomunikowane, dzięki czemu będą wymieniały między sobą potrzebne informacje. Jeżeli na to pozwolimy, wybiorą za nas najtańszą na rynku taryfę za energię elektryczną. Niektórymi urządzeniami będzie można sterować przez internet. Np. kuchenką mikrofalową czy piekarnikiem, które będziemy mogli uruchomić jeszcze przed powrotem do domu.

 – Będzie można skanować wyroby, wkładając je do lodówki tak, że cały spis będzie wyświetlał się na drzwiach lodówki, łącznie z terminami ważności. Można będzie lodówkę połączyć ze sklepem i sama lodówka będzie zamawiała towary, jeżeli ustalimy, ile ma ich być każdorazowo – dodaje ekspert rynku AGD.

Jak podkreśla, takie sprzęty już znajdują nabywców na rynkach zagranicznych. W Polsce barierą może być na razie cena, około 2 tys. euro. 

 – Europejscy producenci AGD zainwestowali w Polsce olbrzymie środki i otworzyli ponad 20 nowych fabryk. Niektóre firmy mają po 3-5 fabryk produkujących lodówki, kuchnie i pralki – mówi Wojciech Konecki. 

Tych urządzeń wytwarza się u nas najwięcej. Mocni jesteśmy także w produkcji zmywarek. Systematycznie rośnie liczba wyprodukowanych kuchni, piekarników i płyt kuchennych. Polskie fabryki są jednymi z najnowocześniejszych w Europie, dzięki czemu osiągają wysoką wydajność pracy. Każdego roku linie produkcyjne wytwarzają około ośmiu milionów sztuk różnego rodzaju sprzętu gospodarstwa domowego.

 – Ciekawa sprawa, że jest kryzys w krajach, do których eksportujemy nasz sprzęt i teoretycznie nasza produkcja, nasz eksport powinien spadać, jednakże nasze fabryki konkurują z podobnymi fabrykami w ramach koncernów i odbierają im trochę chleba – mówi dyrektor generalny Związku Producentów AGD. – Udział naszych fabryk w ogólnej produkcji europejskiej rośnie.

Produkcja i eksport mają się dobrze, gorzej ze sprzedażą

Chociaż Polska stała się potentatem w produkcji artykułów gospodarstwa domowego to sprzedaż w całym tym segmencie na rynku krajowym wygląda nieco gorzej niż w Europie Zachodniej.

Aż 8 na 10 produkowanych w Polsce urządzeń znajduje później swojego odbiorcę za granicą. W przypadku mało popularnych w naszym kraju suszarek do ubrań na eksport trafia około 99% łącznej produkcji.

 – Oczywiście można utyskiwać i mówić, że jeszcze z ekonomiką produkcji mogłoby być lepiej, że moglibyśmy być bardziej zyskowni, bo pralkę czy lodówkę można kupić za ok. tysiąc złotych, czyli za tyle, co mały smartfon, który mieści się w kieszeni, a którego produkcja i logistyka jest dużo tańsza – mówi ekspert. – Ale ja życzyłbym każdej branży, żeby tak się rozwijała, miała takie inwestycje i eksport.

Producenci narzekają jednak na sprzedaż w kraju. Na naszym rynku każdego roku sprzedaje się ok. 4,5 mln sztuk pralek, lodówek, zmywarek i sprzętu kuchennego, z czego ponad połowa trafia do nas z importu.

Wojciech Konecki zauważa, że Polacy coraz częściej, poza ceną, zwracają uwagę na wydajność energetyczną danego urządzenia. Są więc skłonni wymienić starszy, choć jeszcze działający sprzęt, na nowy, zużywający mniej prądu czy wody. Przykładem są tradycyjne kuchenki gazowe, droższe w eksploatacji, wymieniane coraz częściej na nowoczesne, dużo tańsze w użytkowaniu płyty indukcyjne.

 – Udział płyt indukcyjnych rośnie, osiągnął już prawie 30% ogólnej sprzedaży w Polsce – zauważa Konecki.

W podobnym tempie rośnie sprzedaż ekspresów ciśnieniowych i dwudrzwiowych lodówek.

newseria.pl

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl