Według raportu "Europejski rynek oświetlenia LED" przygotowanego przez TrendForce, szybki wzrost na tym rynku wynika z rosnącej świadomości potrzeby oszczędzania energii elektrycznej oraz (w głównej mierze) wysokich cen energii w Europie. Przykładowo, jeśli 7-watowy LED-owy zamiennik żarówki 40W jest używany 8 godzin dziennie przez miesiąc (31 dni), można zaoszczędzić 8 kWh energii w porównaniu do używania 40-watowej żarówki.
Co do przyszłości LED, TrendForce widzi duże możliwości w oświetleniu obiektów handlowych. Biorąc pod uwagę globalny trend antyatomowy i brak perspektyw na obniżenie cen energii, popyt na energooszczędne źródła światła będzie rósł bardzo dynamicznie. Analitycy przewidują, że w najbliższych latach będziemy obserwować drastyczny spadek cen oświetlenia LED, a jednocześnie wartość europejskiego rynku komercyjnego oświetlenia LED osiągnie 1,9 mld USD do roku 2015, a więc wzrośnie on siedem razy w porównaniu do wartości z 2011 roku.
Raport TrendForce wskazuje, że ze względu na wysokie zużycia energii elektrycznej można uzyskać duże oszczędności poprzez modernizację oświetlenia obiektów handlowych i zewnętrznego. Dzięki mniejszej mocy i lepszej wydajności termicznej oświetlenie LED jest bardziej efektywne energetycznie, a wysoka cena energii elektrycznej jest jednym z najważniejszych czynników odpowiedzialnych za falę wzrostu na europejskim rynku LED.
Jeśli chodzi o oświetlenie wewnętrzne, to najważniejszymi graczami w Europie są Philips, Osram i GE. Na rynku oświetlenia LED dominują szczególnie Philips i Osram - firmy podtrzymują swoje bogate portfolio tradycyjnego oświetlenia, ale jednocześnie przykładają dużą wagę do rozwijania swoich produktów LED. Europejskie firmy oświetleniowe przyjęły najbardziej "naukowe" stanowisko w zakresie wytwarzania źródeł światła LED, kładąc duży nacisk na parametry takie jak temperatura barwową, jasność i kąt świecenia.
Zdaniem analityków pod względem temperatury barwowej oświetlenia wewnętrznego Europejczycy preferują ciepły biały i żółty kolor światła (2500K-2700K), podczas gdy w oświetleniu komercyjnym dominuje światło o barwie około 3000K i współczynniku oddawania barw (Ra) powyżej 80.
Z raportu możemy też dowiedzieć się, że w Europie bardzo łatwo jest kupić "żarówki LED" o mocy 10W (i niższe), są one dostępne w supermarketach i sklepach osiedlowych. Jednak do upowszechnienia LED w oświetleniu domowym jest jeszcze długa droga. Obecnie oświetlenie LED jest stosowane głównie w nowych budynkach i luksusowych domach. Ceny opraw oświetleniowych LED są wciąż znacznie wyższe od tradycyjnych produktów, nie mówiąc o tym, że obecnie dostępne LED-y nie mogą zastąpić tradycyjnych żarówek pod względem ich kąta świecenia. Z tych względów masowi konsumenci kupując oświetlenie do swoich gospodarstw domowych nadal niechętnie wybierają diody LED.
Źródło: LEDinside
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |