Firma ABB podpisała umowę z właścicielem jednostki – firmą Myklebusthaug Management – na dostawę pierwszego na świecie systemu zasilania prądem stałym (DC) zainstalowanego na pokładzie statku.
Urządzenia sprawią, że nowy przybrzeżny statek pomocniczy, budowany obecnie w Norwegii, będzie operował na najwyższym poziomie efektywności energetycznej, tym samym minimalizując emisję gazów cieplarnianych. W statkach z tradycyjnym napędem elektrycznym, stery strumieniowe oraz napędy są zasilane prądem stałym (DC) pochodzącym z obwodów prądu zmiennego (AC). Proces ten wykorzystuje ponad 80 procent całości zużywanej energii. Pokładowa Sieć Prądu Stałego (Onboard DC Grid) firmy ABB jest krokiem naprzód w optymalizacji napędu dzięki dostarczaniu energii poprzez jeden obwód prądu stałego (DC). Przekłada się to na znaczące oszczędności energii.
Uruchomiona w maju 2011 roku, Pokładowa Sieć Prądu Stałego firmy ABB jest efektem wzrostu zainteresowania rozwiązaniami energetycznymi opartymi na prądzie stałym (DC). Dostarczy wysoce wydajne systemy dystrybucji energii oraz napędów elektrycznych przeznaczonych dla wielu rodzajów statków. Sieć została zaprojektowana na użytek jednostek pływających wykorzystujących obwody niskiego napięcia - takich jak przybrzeżne statki pomocnicze, holowniki, promy i jachty – i pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji gazów do 20%.
„Dzięki temu rozwiązaniu statki będą gotowe maksymalnie zwiększyć swoje możliwości jeśli chodzi o oszczędności energii, stosując uzupełniające źródła prądu stałego (DC), takie jak panele słoneczne, ogniwa paliwowe i baterie połączone bezpośrednio z Pokładową Siecią Prądu Stałego na statku” – powiedział Veli-Matti Reinikkala, Dyrektor Dywizji ABB Automatyka Procesowa. „Pokładowa Sieć Prądu Stałego pomoże statkom już od początku swojego funkcjonowania operować na najwyższym poziomie jeśli chodzi o zużycie paliwa przy jednocześnie niskiej emisji gazów”.
Infografika prezentująca rozwiązanie Onboard DC Grid:
ABB dostarczy kompletny pokładowy system prądu stałego (DC), włączając w to wszystkie systemy zasilania, napędu i automatyki, dla statku o długości 93 metrów i możliwości załadunku 5000 ton różnego rodzaju materiałów z przeznaczeniem dla wyposażenia i budowy platform wydobywczych. System ma zostać dostarczony w pierwszym kwartale 2013 roku.
Główną zaletą Pokładowej Sieci Prądu Stałego (Onboard DC Grid) firmy ABB jest fakt, że silniki statku nie muszą już pracować na stałych obrotach, a ich prędkość może być regulowana w celu zoptymalizowania zużycia paliwa. Eliminując konieczność instalacji dużych transformatorów i rozdzielni, gabaryty i ciężar całego systemu elektrycznego mogą zostać zmniejszone o 30 procent, pozostawiając więcej miejsca na statku dla pasażerów lub ładunku, a jednocześnie zapewniając większą elastyczność jest chodzi o możliwość rozmieszczania elementów systemu na statku.
Wywiad z Heikki Soljamą na temat Onboard DC Grid:
Źródło: ABB
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |