Pierwszy na świecie układ hamulcowy odzyskujący energię, w którym zastosowano kondensator, skonstruowała Mazda Motor Corporation. Przełomowy system, podczas jazdy w mieście, zmniejsza zużycie paliwa o ok. 10%. System nazwany i-ELOOP przeznaczony jest dla samochodów osobowych. Pierwsza Mazda wyposażona w system pojawi się już w 2012 roku.
Nowy układ hamulcowy Mazdy jest wyjątkowy ze względu na zastosowanie w nim kondensatora EDLC (Electric Double Layer Capacitor), w którym na pewien czas można zmagazynować dużą ilość energii elektrycznej. W porównaniu do akumulatorów, kondensatory mogą być błyskawicznie naładowane i rozładowane, a przy tym są odporne na pogorszenie właściwości podczas długotrwałego użytkowania. i-ELOOP efektywnie przemienia energię kinetyczną samochodu w energię elektryczną podczas hamowania i pozwala użyć ją do zasilania klimatyzacji, systemu audio i innych odbiorników elektrycznych, których w samochodzie nie brakuje.
Głównymi zaletami takiego rozwiązania jest pozbycie się silnika elektrycznego i trwałość kondensatorów. Oprócz kondensatora w skład układu wchodzą m.in. nowy rodzaj alternatora dającego napięcie od 12 do 25 V i przetwornica napięcia stałego.
System zaczyna działać w momencie zdjęcia przez kierowcę pedału gazu. Wówczas alternator wspomaga hamowanie i generuje prąd o napięciu do 25V, który trafia do kondensatora. Zanim popłynie do innych instalacji w samochodzie, jego napięcie jest obniżane przez przetwornicę do 12V. W takiej postaci może trafić np. do instalacji audio, oświetlenia itd. Dzięki temu spalanie ma się obniżyć nawet o 10%, a co więcej, system jest w stanie współpracować z układem i-stop. Dzięki zgromadzonej energii silnik może być wyłączany częściej i na dłużej podczas postojów.
System i-ELOOP Mazdy zadebiutował właśnie podczas 42. Tokio Motor Show w samochodzie koncepcyjnym TAKERI, kolejnej generacji średniej wielkości sedana.
Źródło: PAP, Autokult.pl
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |