GE i Nissan poinformowały o nawiązaniu dwuletniej współpracy w zakresie prac badawczo-rozwojowych mających na celu szybsze stworzenie niezawodnej infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych, takich jak Nissan LEAF.
Informacja ta pojawia się w momencie przełomowym dla rynku samochodów elektrycznych. W ostatnich latach samochody elektrycznie powoli, ale konsekwentnie powracały na rynek amerykański. Producent filmu dokumentalnego Who Killed the Electric Car (Kto zabił samochód elektryczny), opowiadającego o poprzednich nieudanych próbach wprowadzenia na rynek masowy pojazdu o zerowej emisji, stworzył nawet kolejny obraz, tym razem pod tytułem Revenge of the Electric Car (Odwet samochodu elektrycznego). Departament Energii USA w swoim, ukazującym się co cztery lata, przeglądzie technologii wskazał wprowadzenie pojazdów elektrycznych jako kluczową strategię pozwalającą na zmniejszenie uzależniania kraju od zagranicznej ropy.
Te obiecujące sygnały, a także dobra kondycja amerykańskiego rynku samochodów elektrycznych, skłoniły firmy GE i Nissan do połączenia zasobów badawczo-rozwojowych. Celem jest przyśpieszenie popularyzacji tego typu pojazdów, przede wszystkim przez skoncentrowanie się na dwóch kluczowych obszarach badań. Pierwszym z nich jest integracja pojazdów elektrycznych z domami i budynkami, a drugim zbadanie dynamiki ładowania akumulatorów w autach oraz wpływu tej dynamiki na sieć energetyczną w przyszłości, gdy na drogach pojawią się miliony takich samochodów. Zaprojektowane i wyprodukowane przez GE urządzenia wytwarzają i dystrybuują 25% energii elektrycznej na świecie. Dlatego GE i Nissan, który zamierza wyprodukować w najbliższych latach miliony pojazdów elektrycznych ładowanych z sieci energetycznej, są naturalnymi partnerami. Ponadto, GE wnosi doświadczenie z komercyjnymi flotami pojazdów elektrycznych, a także wytwarza sprzęt związany z wszystkimi elementami potrzebnej infrastruktury, taki jak np. system ładowania WattStation.
„Współpraca taka jak badania prowadzone wspólnie z GE umacnia nasze zaangażowanie na rzecz wprowadzenia na rynek masowy pojazdów o zerowej emisji” — powiedziała Carla Bailo, wiceprezes ds. badań i rozwoju, Nissan Americas. „GE ma szerokie doświadczenie w zakresie sieci energetycznych, które ułatwi nam stworzenie lepszych warunków na rynku samochodów elektrycznych, takich jak Nissan LEAF, z korzyścią dla naszych klientów – teraz i w przyszłości”.
Wśród kluczowych pytań, na które badacze z GE i Nissana mają nadzieję znaleźć odpowiedź, są następujące: Jak można zintegrować inteligentne systemy zarządzania energią w domach i budynkach z instalacjami do ładowania pojazdów elektrycznych? Jak można wykorzystać systemy magazynowania energii i instalacje do produkcji energii odnawialnej (np. domowe zestawy paneli słonecznych) do zarządzania energią dla pojazdów elektrycznych i zaspokajania potrzeb w tym zakresie? Jakie są perspektywy systemów dwukierunkowego przepływu energii pomiędzy pojazdem elektrycznym a domem (np. port szybkiego ładowania Nissan CHAdeMO), które umożliwiają zmniejszenie poboru energii z sieci przez gospodarstwo domowe w godzinach szczytu energetycznego oraz wykorzystanie pojazdu elektrycznego w charakterze awaryjnego źródła energii?
Dzięki znalezieniu praktycznych odpowiedzi na te pytania, GE i Nissan mogą ułatwić samochodowi elektrycznemu dokonanie w końcu swego „odwetu”.
Fot. Laboratorium inteligentnych sieci w globalnym centrum badawczym GE w Niskayuna (stan Nowy Jork), gdzie prowadzone są badania nad samochodami elektrycznymi.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |