Nieuczciwe działania akwizytorów przy zmianie sprzedawcy prądu
Od lipca rośnie liczba gospodarstw domowych, które zdecydowały się zmienić sprzedawcę energii elektrycznej. Przynajmniej częściowo może to być efektem stosowania nieuczciwych praktyk handlowych przez akwizytorów. URE przekazał skargi konsumentów do UOKiK.
Pod koniec czerwca tego roku zaczął się i trwał przynajmniej do końca września nie notowany nigdy wcześniej wzrost liczby decyzji o zmianie sprzedawcy energii elektrycznej dokonywanych przez gospodarstwa domowe.
- Tłumaczymy to wzmożoną aktywnością akwizycyjną sprzedawców, która, niestety, ostatnio też przysparza nam także dużo pracy. Odbiorcy, którzy zmienili sprzedawcę, ślą do nas skargi, bo okazuje się, że zdobywanie nowych klientów może odbywać się niekiedy z zastosowaniem nieuczciwych praktyk handlowych. Niestety, nie dysponujemy wystarczająco dobrymi dowodami w tych sprawach. Mamy oświadczenie odbiorcy przeciwko oświadczeniu sprzedawcy, który zaprzecza temu, co w oświadczeniu odbiorcy się znajduje. Zgromadzony materiał dotyczący skarg konsumentów przekazany został do UOKiK, który wszczął postępowanie wyjaśniające w tym zakresie - mówi Zofia Janiszewska, z-ca dyrektora Departamentu Promowania Konkurencji URE.
URE nie podaje do publicznej wiadomości, o które firmy chodzi. Wiadomo, że o nieuczciwe postępowanie posądza się akwizytorów więcej niż jednego sprzedawcy.
Od połowy lipca 2007 roku, kiedy zmiany sprzedawcy stały się możliwe , do końca 2010 roku zmieniło sprzedawcę zaledwie 1340 gospodarstw domowych, a przez pierwszych 9 miesięcy 2011 roku zrobiły to 5593 gospodarstwa, a z tego w trzecim kwartale aż 5135.
- Napływają do nas sygnały, że odbiorcy mogą być wprowadzani w błąd przez akwizytorów przez poinformowanie na przykład, że oto przyszli oni przedłużyć umowę albo że Urząd Regulacji Energetyki wyznaczył nowego sprzedawcę i trzeba podpisać nową umowę. Nieprzeczuwający niczego złego odbiorcy dopiero po podpisaniu umowy analizują jej zapisy i orientują się, że zostali wyprowadzeni w pole. Często, niestety, nie udaje się już takiej umowy łatwo rozwiązać. Jest to wprawdzie możliwe w postępowaniu sądowym, ale sąd też będzie poszukiwał dowodów, żeby móc stwierdzić nieważność oświadczenia woli – mówi Zofia Janiszewska.
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.