Jak wynika z przedstawionego przez IBM badania „2011 IBM Global Utility Consumer Survey”, ponad 3/4 Polaków nie wie, czym są inteligentne sieci energetyczne. To wpisuje się w światowe tendencje. Badanie wykazało m.in., że wielu konsumentów na świecie nie rozumie, co składa się na cenę energii i nie dostrzega korzyści płynących z zastosowania nowych technologii. Dlatego IBM stworzył listę kluczowych wzorców zachowań, które potencjalnie mogą wpływać na komunikację pomiędzy dostawcami oraz kierują zachowaniami konsumenckimi.
Badanie IBM, którego celem było zbadanie potrzeb odbiorców energii na całym świecie, objęło 10 tys. osób w 15 krajach na całym świecie, w tym z Polski. Wykazało dużą przepaść pomiędzy tym, jaką wiedzą odbiorcy dysponują, a jakiej potrzebują, by zredukować zużycie prądu i czerpać korzyści z inteligentnej energii. Przykładowo, ponad 30 proc. ankietowanych na świecie nigdy nie słyszało terminu “dolar (lub inna waluta) za kWh”, zaś ponad 60 proc. nie zna znaczenia terminów takich jak inteligentne sieci oraz inteligentne liczniki.
Podobnie jest w Polsce, gdzie temat inteligentnych sieci energetycznych jest niemal nieznany. Aż 76 proc. polskich respondentów nie wie, czym są inteligentne sieci, zaś znajomość terminu „inteligentny licznik” znajduje się znacznie poniżej średniej światowej. Polacy natomiast deklarują, że dobrze wiedzą, za co płacą. 61 proc. respondentów potrafiło opisać, czym jest taryfa czasowo-strefowa za energię. Jednocześnie 54 proc. Polaków nie orientuje się, czy ich dostawca energii oferuje ekologiczną energię.
Badanie wykazało także ścisły związek pomiędzy wiedzą odbiorców, a oczekiwaniem zmian i akceptacją nowych, inicjatyw energetycznych. 61 proc. respondentów, dysponujących ugruntowaną wiedzą o energii i jej cenach, pozytywnie ocenia plany tworzenia inteligentnych sieci i inteligentnych liczników. Wśród osób z niewielką wiedzą na ten temat, pozytywnie ocenia te plany jedynie 43 proc. osób.
„Odnotowaliśmy znaczny postęp w dziedzinie nowych technologii oszczędzania energii. Jednocześnie wielu odbiorców nie rozumie ofert kierowanych do nich i korzyści, jakie z nich płyną. Tegoroczne badanie wskazuje potrzebę edukacji z użyciem zrozumiałych terminów oraz za pomocą odpowiednich kanałów komunikacji. Ludzie chcą oszczędzać, musimy im tylko pokazać jak to robić” - mówi Elżbieta Starakiewicz, Energy & Utilities Business Development Executive w IBM Polska.
Zmiany postrzegania i działania odbiorców
Postrzeganie, oczekiwanie i działanie odbiorców energii zmieniło się na przestrzeni ostatnich 4 lat. Pomimo wysiłków energetyków i całego przemysłu, by stworzyć narzędzia oszczędzania energii przyjazne odbiorcom, wielu z nich nadal nie ma informacji lub odpowiedniej motywacji, by dokonywać lepszych wyborów energii.
Niektóre z kluczowych wyników „2011 IBM Global Utility Consumer Survey” nabierają dodatkowego znaczenia w połączeniu z wynikami ubiegłorocznych prac ekspertów IBM oraz naukowców akademickich, którzy badają zachowania konsumenckie. Wyszczególnili oni kilka kluczowych czynników związanych z wykorzystaniem energii elektrycznej przez konsumentów. Należą do nich:
Poprzez zrozumienie psychologii wyborów i podejmowania decyzji, przemysł energetyczny może zidentyfikować największe bariery hamujące zmiany, odkryć możliwości ulepszeń, rozwinąć nowe metody komunikacji oraz stworzyć programy, które odpowiadają zapotrzebowaniom odbiorców.
„2011 IBM Global Utility Consumer Survey” jest częścią globalnego programu badania konsumentów, rozpoczętego przez IBM w 2007 roku. Do tej pory przeprowadzone zostały dwa badania – w 2007 roku „Plugging in the consumer: Utility business models for the future” („Podłączając konsumenta: biznesowe modele przyszłości w energetyce”) oraz w 2009 roku „Lighting the way: Understanding the smart energy consumer” („Oświetlając drogę: zrozumieć odbiorcę inteligentnej energii”). Raporty te koncentrowały się na konsumentach i rozwoju ich relacji z dostawcami energii.
IBM pracuje przy ponad 150 wdrożeniach inteligentnych sieci na całym świecie.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |