Konstrukcja czarnych skrzynek będzie zmieniona - LOTNICTWO - AIRBUS - CZARNA SKRZYNKA - REJESTRATOR LOTÓW - NADAJNIKI
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Amper.pl sp. z o.o.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Konstrukcja czarnych skrzynek będzie zmieniona
drukuj stronę
poleć znajomemu

Konstrukcja czarnych skrzynek będzie zmieniona

Konstrukcja rejestratorów lotów będzie zmieniona tak, aby mogły one wytrzymać większe przeciążenia, wyższe ciśnienie i dłużej wysyłać sygnały naprowadzające - ogłosili badacze na zakończonym w niedzielę Paris Air Show - poinformowała CNN.  

Jak stwierdzili eksperci i inżynierowie lotniczy, decyzje o zmianie konstrukcji rejestratorów lotu tzw. czarnych skrzynek podjęto, analizując katastrofę Airbusa A330-200, kod AF447 linii Air France.

Czarne skrzynki AF447 odnaleziono po dwóch latach na dnie morskim na głębokości 3900 m, w Oceanie Atlantyckim, w strefie bardzo wysokich ciśnień. Eksperci lotniczy stwierdzili iż dane z nich, po takim okresie przebywania w bardzo niekorzystnym środowisku, będą nie do odzyskania i odczytania. W większości czarnych skrzynek baterie podtrzymujące pracę systemu i wysyłające sygnał naprowadzający ekipy poszukiwawcze na ich położenie, wystarczają jedynie na 28 dni pracy.

Jednak eksperci lotniczy prowadzącej śledztwo francuskiej agencji rządowej ds. wypadków w transporcie - Bureau d'Enquetes et d'Analyses (BEA) - odzyskali i odczytali stosunkowo łatwo dane zarówno ze skrzynki odnotowującej parametry lotu jak i rejestratora zapisującego rozmowy w kokpicie maszyny.

Obecnie naukowcy i inżynierowie pracujący dla amerykańskiej firmy Honeywell, jednego z największych producentów rejestratorów lotów na świecie, przedstawili pełen zakres modyfikacji, jakie na skutek katastrofy AF447 zostaną wprowadzone w czarnych skrzynkach.

Pierwszym usprawnieniem będzie zamontowanie nowego typu wydajnych baterii - według magazynu Technology Review mają to być wydajne baterie litowo-jonowe - co znacznie przedłuży czas funkcjonowania modułu nadajnika, naprowadzającego ekipy poszukiwawcze na czarne skrzynki. Badacze nie ujawnili, ile czasu obecnie będą funkcjonowały nadajniki nowych czarnych skrzynek.

Następnym krokiem ma być modyfikacja konstrukcji i zarazem jej wzmocnienie, tak aby rejestratory mogły wytrzymać większe niż obecnie przeciążenia i ciśnienie. Jak ujawnił CNN ekspert z Honeywell, już obecnie trwają prace nad zmianą sposobu projektowania rejestratorów lotu.

Airbus A330-200 Air France o kodzie lotu AF447 lecący 1 czerwca 2009 r. z Rio de Janeiro do Paryża wpadł do Oceanu Atlantyckiego 1090 km na północny wschód od wysp Fernando do Noronha. Samolot rozbił się z dotychczas jeszcze nieustalonych przyczyn.

Najprawdopodobniej nastąpiło zamarzniecie nadajnika prędkościomierza tzw. rurki Pitota, co spowodowało, że system komputerowy maszyny otrzymywał fałszywe dane o jej szybkości. W efekcie przekroczony został krytyczny kąt natarcia na osiągniętym przez samolot pułapie lotu, piloci utracili panowanie nad maszyną i zwaliła się ona do oceanu spiralą o rozciągniętych zwojach. Nikt nie przeżył katastrofy; zginęło 228 pasażerów i członków załogi. 

PAP - Nauka w Polsce

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl