Już 10 dwugniazdkowych punktów szybkiego ładowania samochodów elektrycznych funkcjonuje w Warszawie. Sześć razy szybciej niż dotychczas można ładować samochody elektryczne. Mobilność elektryczna to jazda w ciszy, brak emisji CO2 z pojazdu i niższe koszty.
W Warszawie uruchomionych zostało 10 punktów szybkiego ładowania samochodów elektrycznych. Słupki, przypominające małe parkomaty, to punkty szybkiego ładowania o mocy do 22 kW. Punkty są bezpłatne i ogólnodostępne: obecnie ich finansowanie oraz pokrycie kosztów energii zapewnia RWE. Dziewięć z dziesięciu nowych stacji zapewnia szybkie ładowanie.
W każdym takim punkcie w ciągu niespełna godziny (przy baterii 15 kWh ładowanie od 0-100% zajmuje 40 min.) można do pełna naładować akumulatory samochodu elektrycznego. W standardowym gniazdku ładowanie baterii do pełna trwa około sześciu godzin. Ładowanie do pełna samochodu z baterią 15kWh wyczerpaną do połowy trwa około 20 minut.
Gdzie można ładować?
Punkty ładowania zostały rozplanowane w taki sposób aby ułatwić komunikację użytkownikom niskoemisyjnych samochodów. Elektryczny samochód można bezpłatnie naładować obecnie między innymi w okolicach Pałacu Kultury i Nauki (obok Kinoteki i Sali Kongresowej), przy ul. Pięknej, Rychlińskiego, Nieświeskiej.
Projekt RWE i Warszawy to kolejny element budowy w stolicy warunków dla funkcjonowania ekologicznego transportu prywatnego i publicznego. Projekt ma charakter pilotażowy. Dopiero informacja o faktycznym zapotrzebowaniu pozwoli nam realnie planować dalsze działania, umacniające pozycję Warszawy jako lidera polskich miast w działaniach na rzecz efektywności energetycznej i ochrony klimatu. Stolica - angażując się w działania na rzecz elektrycznego transportu – wypełnia też postanowienia wynikające z uchwalonych dokumentów odnośnie efektywności energetycznej i ochrony klimatu, m.in. Porozumienia Burmistrzów o redukcji emisji CO2 czy Strategii Zrównoważonego Rozwoju Systemu Transportowego Warszawy do 2015 r.
Ciche i czyste miasto
Proces ładowania samochodu elektrycznego jest bardzo prosty i sprowadza się do podłączenia odpowiednio dostosowanego samochodu elektrycznego do punktu ładowania. W każdym ze słupków są dostępne dwa gniazda ładowania. Ładowanie można przerwać w każdej chwili i rozpocząć je na nowo w innej lokalizacji.
Mobilność elektryczna przyczyni się do podniesienia komfortu życia w mieście. Transport samochodami elektrycznymi jest tańszy niż samochodami konwencjonalnymi, cichszy i przyczynia się w mniejszym stopniu do emisji CO2 do atmosfery. Koszt energii potrzebnej do przejechania 100 km samochodem elektrycznym to około 7 złotych. W przypadku takiego samego pojazdu, ale wyposażonego w napęd spalinowy, cena ta rośnie pięciokrotnie. Samochody elektryczne są również bardziej ekonomiczne; w przeciwieństwie do swoich spalinowych odpowiedników, w mieście zużywają mniej energii niż na trasie. Silnik nie pracuje podczas postoju w korku, poza tym podczas hamowania (np. przed światłami) energia nie jest tracona, tylko odzyskana trafia z powrotem do akumulatora.
Bezpieczeństwo
Inteligentny system rozpoznawania samochodu zapewnia bezpieczeństwo, szczególnie istotne przy wyższym niż standardowo napięciu; prąd zaczyna płynąć dopiero po rozpoznaniu czy na końcu kabla podłączony jest samochód.
Nieuchronna przyszłość
Samochody elektryczne są bardziej ekonomiczne w eksploatacji od spalinowych (większa sprawność napędu/znacznie niższy koszt przejechania 1 kilometra), a jednocześnie mniej obciążają środowisko. Nawet biorąc pod uwagę, że elektrownie w Polsce wciąż zasilane są głównie węglem, zastępowanie aut spalinowych elektrycznymi prowadzi do zmniejszenia łącznej emisji gazów cieplarnianych, a także innych szkodliwych substancji, oraz do obniżenia poziomu hałasu na ulicach. Przewaga ekologiczna prądu nad ropą czy benzyną będzie się jeszcze zwiększać w miarę jak coraz więcej energii elektrycznej w Polsce będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |