Naukowcy z Purdue University w USA pracują nad systemem zbierającym ciepło z rur wydechowych w celu generowania prądu, co pozwoliłoby na redukcję spalania paliwa. Badania rozpoczęto z budżetem 1,4 mln dolarów. 3-letnie dofinansowanie pochodzi z Departamentu Energii Stanów Zjednoczonych i rządowej agencji National Science Foundation (NSF).
Zespół z Purdue University współpracuje z General Motors, gdzie rozwijana jest technologia wykorzystująca generatory termoelektryczne (TEG). Prototyp generuje energię, która może służyć do ładowania baterii zasilających system elektryczny samochodu, dzięki czemu zmniejsza się obciążenie silnika i ulega poprawie wartość parametru spalania jednostki napędowej. Urządzenie zainstalowane za katalizatorem w układzie wydechowym pojazdu zbiera ciepło z gazów o temperaturze około 700°C.
Obecne generatory termoelektryczne nie są zdolne do pracy wewnątrz katalizatora gdzie gazy mają ponad 1000°C. Jednak naukowcy już pracują nad elementami termoelektrycznymi, które byłyby w stanie pracować we wnętrzu katalizatora, co prowadziłoby do jeszcze większej oszczędności paliwa.
Pierwszy prototypowy model ogranicza spalanie o 5%, docelowo wartość ta ma wzrosnąć do 10%.
Purdue University
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |