Zespół Buckeye Bullet z Uniwersytetu w Ohio w Stanach Zjednoczonych ustanowił nowy rekord średniej prędkości przejazdu w dwie strony pojazdem elektrycznym. Wynosi on teraz 495km/h. Udało im się tego dokonać przy pomocy pojazdu Venturi Buckeye Bullet 2.5. Zasilany bateriami litowo-jonowymi pojazd zmiażdżył poprzedni rekord ustanowiony na tych samych regułach w 1999 wynoszący 394km/h (wówczas rekord ustanowiono przy pomocy pojazdu White Lightening).
Rekord poprawiono w Bonneville Salt Flats w Utah, USA. Od konstruktorów wymagano przeprowadzenia dwóch przejazdów w przeciwnych kierunkach w czasie krótszym niż 60 minut, co było podstawą spełniającą warunki uznania rekordu. Rekord jest średnią prędkością dwukrotnego przejazdu odcinka o długości 12 mil. Maksymalną prędkość podczas sprintu zanotowano na poziomie 515km/h.
Zespół chciał wykonywać kolejne próby bicia rekordu, niestety próby wymiany uszkodzonego sprzęgła, bezskutecznie podejmowane przez całą noc, spowodowały zatrzymanie prac. Zbyt duzy moment obrotowy spowodował zerwanie stalowego zęba o grubości ponad pół cala (1,27cm) łączącego silnik ze skrzynią biegów.
W Venturi Buckeye Bullet 2.5 użyto tej samej karoserii znanej z modelu Venturi Buckeye Bullet 2, delikatnie zmodyfikowano system trakcyjny. Zasilaniem zajmował się system baterii litowo jonowych o mocy ponad 600kW zaprojektowany przez firmę A123 Systems. Zespół był wspierany przez francuskiego producenta samochodów elektrycznych Venturi Automobiles.
Buckeye Bullet 2 zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi ustanowił certyfikowany przez FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa) rekord prędkości na poziomi 487,4 km/h w klasie ogniw paliwowych w 2009 r. Oryginalny Buckeye Bullet zasilany akumulatorami ustanowił narodowy rekord prędkości na poziomie 506.7 km/h w 2004 r. Jednak nie został uznany przez niezgodności z wytycznymi FIA.
Venturi Buckeye Bullet 2.5 stanowić będzie platformę wyjściową dla modelu Venturi Buckeye Bullet 3, o którym na pewno będzie głośno.
gizmag.com
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |