

Nowy typ wiatraka napędzanego podmuchem powietrza wzbudzanym przez ciężarówki i podobne pojazdy z ciężkimi ładunkami przechodzi badania przy jednej z francuskich autostrad. Organizatorzy badania chcą zmierzyć, ile energii elektrycznej można uzyskać tą metodą.
Doświadczalny wiatrak postawiono przy autostradzie A6 łączącej Paryż z Lyonem - powiedział Bernard Aversenq, który kieruje projektem prowadzonym przez firmę APRR.
Pęd powietrza wzbudzany na kilka sekund, ale bardzo silny, nazywany jest wiatrem zakłócanym - wyjaśnił.
Według APRR codziennie około 5 tysięcy pojazdów z ciężkimi ładunkami pokonuje część A6, przy której zainstalowano wiatrak.
Jeśli wyniki doświadczenia okażą się obiecujące, wiatraki tego typu będą mogły dostarczać energii potrzebnej do zasilania urządzeń instalowanych przy autostradach i zużywających do 2 kWh: kamer, świetlnych tablic informacyjnych itp.
"Koszty położenia kabli i konserwacji tych urządzeń elektrycznych są bardzo wysokie, rzędu dziesiątek tysięcy euro" - tłumaczy Aversenq, podkreślając znaczenie niezależnych urządzeń energetycznych w przyszłych obiektach i przy budowie nowych autostrad.
"Testowaliśmy najpierw małe modele turbin wiatrowych +normalnych+. Ale nie dają one wystarczająco dużo energii i trzeba uzupełniać ją z baterii, paneli słonecznych" - dodał. KLM
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |