Projekt brzmi bardzo oryginalnie, lecz może być rozwiązaniem problemów transportu drogowego. Shenzhen Hashi Future Parking Equipment zaproponowało pomysłowy sposób na przyspieszenie ruchu w miastach, a dokładnie proponują zbudowanie olbrzymich autobusów budowanych w kształcie mostów, pod którymi swobodnie mogłaby poruszać się większość uczestników ruchu drogowego.
Pojazd kształtem przypomina metro lub pociąg podmiejski o szerokości 6m i wysokości 4,5m. Zasilany ma być energią elektryczną oraz słoneczną. Maksymalna prędkość to 60km/h, jednocześnie mógłby zabierać nawet 1200 pasażerów. Pierwszy raz ideę prezentowano na 13 edycji CHITEC 2010, Międzynarodowej Wystawy Zaawansowanych Technologii w Pekinie (China Beijing International High-Tech Expo) w maju tego roku.
Do autobusu można wsiadać na dwa sposoby, pierwszy to dostęp boczny, odbywający się przez specjalne platformy, drugi to możliwość wejścia poprzez wbudowane drabiny, prowadzące do kabiny.
Autobus jest zasilany z dwóch źródeł: standardowego elektrycznego oraz słonecznego. Dwie szyny wbudowane na jego dachu pozwalają na ładowanie jednostki podczas poruszania się oraz na stacjach. Elektryczny system zasilania wiązałby się z oszczędnościami rzędu 860 ton paliwa oraz 2640 ton CO2 wyemitowanego do atmosfery rocznie.
Obecnie wiele miast modyfikuje systemy sygnalizacji świetlnej aby usprawnić transport autobusowy w miastach. Zastosowanie nowej propozycji pojazdu znacznie usprawniłoby ruchu miejski, zmniejszając korki o 20-30%.
Gdy autobus zbliżałby się do skrzyżowania, czerwone światło zmieniałoby się automatycznie na zielone umożliwiając mu przejazd. Samochody jadące pod autobusem również mają wtedy zielone światło, ale tylko te, których kierunek ruchu zgadza się z kierunkiem ruchu autobusu. Pozostałe muszą czekać, aż autobus opuści skrzyżowanie.
W przypadku zagrożenia, wyjścia ewakuacyjne otwierają się automatycznie. Ewakuacja odbywała by się na podobnej zasadzie jak w przypadku samolotu.
Wdrożenie projektu zaplanowane jest na koniec 2010 roku. Pojazd ma przewozić ludzi na odcinku 186km na przedmieściach Pekinu, w dzielnicy Mentougou.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |
Nadal nalerzy doceniac ich podejscie do tematu, rownoczesnie koszt bylby o 50% nizszy gdyby nie gigantyczna korupcja
ale jestem ppod wrazeniem szybkości realizacji tej inwestycji: projekt zaprezentowany w maju, planowane wdrożenie w grudniu - coś nei do pomyśłenia w polsce...