Stanford Racing Team stworzył samochód samodzielnie parkujący w poślizgu - SAMOCHÓD - ROBOT - UNIWERSYTET STANFORDA - JUNIOR - STANFORD RACING TEAM - VW - POŚLIZG - PARKOWANIE
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   Amper.pl sp. z o.o.  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Stanford Racing Team stworzył samochód samodzielnie parkujący w poślizgu
drukuj stronę
poleć znajomemu

Stanford Racing Team stworzył samochód samodzielnie parkujący w poślizgu

Stanford Racing Team stworzył samochód samodzielnie parkujący w poślizgu
fot. "Junior" ze Stanford Racing Team

Junior jest autonomicznym samochodem zaprojektowanym w Stanford Racing Team. Pojazd uczył się jak zaparkować "się" poprzez jazdę na wstecznym biegu, podczas której rozpędzał się do 25mil/h (około 40km/h), następnie gwałtownie hamował skręcając szybko koło co powodowało poślizg w prawo, dzięki któremu auto wykonywało obrót o 180º i zatrzymywało się w wyznaczonym miejscu parkingowym.

Poniższe materiały wideo zostały zaprezentowane na Międzynarodowej Konferencji Robotyki i Automatyki w Anchorage na Alasce w zeszłym tygodniu. Samochód pewnie i z dużą powtarzalnością bezproblemowo "parkował się" w ten sposób:


Pierwsze jazdy samochodu odbyły się w konkursie DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) w 2007 r., w którym samochód poruszał się bezbłędnie zajmując drugie miejsce. Od tamtego czasu zespół intensywnie pracował nad trudniejszymi manewrami.

Podczas normalnej jazdy w linii prostej komputer samodzielnie dopasowuje siłę hamowania, sterowanie oraz system paliwowym, dzięki pętli zbierającej dane ze wszystkich czujników gęsto rozmieszczonych w całym samochodzie i jego elementach elektronicznych. Zachowanie samochodu podczas dynamicznej jazdy jest znacznie trudniejsze do przewidzenia oraz równie ciężkie jest przedstawienie modelu, według którego odbywać ma się np. poślizg.

Głównym problemem był brak korekcji błędów kiedy pojazd poruszał się po linii prostej, ponieważ w tym przypadku było to zbędne. Jeśli rozważamy samochód parkujący poślizgiem to musi się on uczyć w oparciu właśnie o korekcję błędów, które byłyby uwzględniane w pętli obliczeniowej, co wpływałoby na zmianę ustawień i parametrów manewru.

Aby nauczyć Juniora sztuczki wykorzystano kombinację 2 metod: pierwszą jest wykorzystanie zamkniętej pętli obliczeniowej podczas jazdy prostej, a następnie w sposób ciągły dane zostały przekazane do otwartej pętli kontrolnej, aby pomyślnie wykonać manewry poślizgu.

Sztuczka z parkowaniem ma też poważniejsze podłoże. Odkąd naukowcy chcą dać naszpikowanym elektroniką "robo-samochodom" większą niezależność w sytuacjach niebezpiecznych na drodze. DARPA Ubran Challenge pracuje nad samodzielnymi samochodami do użytku militarnego i wszystkie podobne do Juniora rozwiązania znajdą zapewne tu swoje zastosowanie.

Stanford Racing Team page: cs.stanford.edu/group/roadrunner

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (1)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
No avatar
Bronek
przydałby sie często wracam na gazie tez tak parkuje wtedy tylko nie zawsze wychodzi
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl