Większość użytkowników internetu mobilnego to mężczyżni (64 proc.). Niemal połowie (47 proc.) korzystających daje on poczucie wolności, a 40 proc. uważa, że dzięki niemu ma lepszy kontakt ze znajomymi i rodziną - wynika z badań dr Krzysztofa Krejtza z Instytutu Społecznej Psychologii Internetu i Komunikacji Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. Projekt powstał we współpracy z agencją badawczą Oriaq (Grupa IQS).
Badanie "Mobilność 2010 - raport o wpływie internetu mobilnego na życie Polaków" przeprowadzono na przełomie 2009 i 2010 roku z inicjatywy iPlusa. Opierało się ono ma metodzie internetowych wywiadów kwestionariuszowych oraz pogłębionych wywiadów indywidualnych przeprowadzanych face-to-face. Wyniki zostały poddane zarówno analizie jakościowej, jak również ilościowej. Kwestionariusze on-line zostały przeprowadzone na próbie (N = 1103).
W badanej próbie zarówno kobiety jak i mężczyźni stanowili dokładnie 50 proc. Średnia wieku wynosiła 30 lat. 61 proc. respondentów deklarowało, że nie pracuje zawodowo.
Dodatkowo zrealizowano wywiady w próbie przypadkowej (N = 126) wśród użytkowników jednego z bardziej popularnych portali społecznościowych oraz bloga poświęconego zagadnieniom internetu mobilnego. Część jakościowa projektu została zrealizowana na mniejszej próbie celowej (N = 20).
Badanie pokazuje, że Polacy coraz częściej korzystają z nowych technologii - 97 proc. z nich deklaruje, że internet jest już codziennością.
Z internetu ankietowani korzystają przede wszystkim w domu (90 proc.), rzadziej w pracy (40 proc.) i miejscach publicznych, np. w kawiarniach, pubach, restauracjach (27 proc.). 19 proc. badanych deklarowało, że posługuje się siecią również w środkach transportu w drodze do pracy lub na spotkanie.
Jak wynika z ankiety, 74 proc. internautów poprzez sieć robi zakupy i przeprowadza operacje finansowe. Jednak przede wszystkim respondenci używają go do zdobywania informacji, utrzymania kontaktów i rozrywki.
W przeciwieństwie do internetu stacjonarnego, ten mobilny wciąż jest traktowany, jak nowinka technologiczna, do której zwłaszcza starsi badani odczuwają dystans.
Badanie wyodrębniło trzy wzorce użytkowników internetu mobilnego - miłośników, obytych i biernych.
Miłośnicy to osoby zafascynowane nowymi technologiami, internauci, którzy najwcześniej testują nowinki technologiczne, są aktywni na blogach i forach.
Obyci to użytkownicy sieci, którzy traktują internet, jak narzędzie ułatwiające kontakty z bliskimi, zakupy czy zbieranie informacji. Autorzy badania podkreślają, że z punktu widzenia socjologicznego są oni najciekawszą grupą, ponieważ potrafią wdrożyć wszelkie nowości technologiczne do własnego życia.
Bierni są najbardziej konserwatywną grupą użytkowników, wykorzystującą technologie w swoim życiu w ściśle określony i ograniczony sposób (np. czytanie maili).
Z badania wynika, że istnieją różnice między osobami korzystającymi z internetu mobilnego i tymi, które wykorzystują przede wszystkim internet stacjonarny. Ten pierwszy wybiera 55 proc. młodych internautów, a poza tym większość jego użytkowników stanowią mężczyźni (64 proc).
Prawie 40 proc. użytkowników internetu mobilnego uznało, że dzięki niemu ma lepszy kontakt ze znajomymi i rodziną. Inne korzyści wymieniane przez tę grupę to ułatwienia w pracy i podczas uczenia się (28 proc.), poczucie mobilności (26 proc.) i stały dostęp do informacji (21 proc.). Badanie wykazało też, że technologia "bez kabla" daje swoim użytkownikom poczucie wolności (47 proc.). EKR
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |