– Stacje SPS to nasza odpowiedź na nowe wyzwania jakie stoją przed sektorem energetycznym. Zapewniają bezpieczeństwo dostaw prądu, współpracują z odnawialnymi źródłami energii oraz mogą być bazą do ładowania samochodów elektrycznych. Cieszymy się, że już wkrótce pokażą co potrafią w rzeczywistych warunkach – mówi Prezes Zarządu i Założyciel ZPUE S.A. Bogusław Wypychewicz.
W ubiegłym roku, tuż przed poprzednią edycją Międzynarodowych Energetycznych Targów Bielskich, w sąsiedztwie głównego biurowca ZPUE S.A. we Włoszczowie stanęła prototypowa lecz w pełni funkcjonalna Inteligentna Stacja Transformatorowa SPS. Współpracuje ona z panelami fotowoltaicznymi oraz turbiną wiatrową. Stacja posiada także magazyn energii zlokalizowany w podziemnej kondygnacji. Magazynowana w nim energia pochodzi zarówno z sieci jak również wspomnianych OZE. Tuż obok znajduje się zasilana przez nią ładowarka samochodowa, z której często korzystają elektryczne pojazdy.
Podczas ubiegłorocznej premiery w Bielsku-Białej stacja została zaprezentowana na stoisku producenta za pośrednictwem łącz telekomunikacyjnych oraz dotykowego panelu, za pomocą którego można było sterować aparaturą oddaloną o około 160 km. – Od tego momentu wiele podmiotów pytało nas o możliwości stacji. Teraz z dużą satysfakcją możemy poinformować, że pierwsze trzy SPS-y zostały zamówione i wiele wskazuje na to, że to zaledwie początek. Zainteresowanie jest ogromne, prowadzimy wiele zaawansowanych rozmów – informuje Członek Zarządu i Dyrektor Handlowy ZPUE S.A. Krzysztof Jamróz.
Inteligentna Stacja Transformatorowa, fot. ZPUE
Jedną z istotnych cech stacji SPS jest możliwość jej konfiguracji i dostosowania do indywidualnych wymagań klienta – Każda z trzech stacji, które trafią do naszych klientów na Mazowszu jest inna, a to oznacza, że są one niezależnie zaprojektowane na miarę potrzeb i oczekiwań odbiorców. Elastyczność i konfigurowalność SPS-a to jego ogromna zaleta – zaznaczył Dyrektor Sprzedaży ZPUE S.A. w Regionie Centralno-Wschodnim Wojciech Smoczek.
Jedna ze sprzedanych stacji trafi do zakładu produkcyjnego we wschodniej części województwa mazowieckiego, kolejne będą pracowały na terenie Warszawy.
W maju 2019 roku innogy Stoen Operator, jako pierwszy operator sieci dystrybucyjnej w Polsce, uruchomił projekt badawczy poświęcony technologii vehicle-to-grid. Innowacyjne rozwiązanie umożliwia pozyskanie energii elektrycznej z pojazdów i przekazanie jej do sieci dystrybucyjnej. Operator, za zgodą użytkownika, może aktywnie decydować o ładowaniu auta lub oddawaniu przez nie energii do sieci w zależności od różnych czynników, takich, jak np. obciążenie sieci zasilającej. Nowoczesne stacje transformatorowe, tzw. Smart Power Station (SPS), wyprodukowane przez ZPUE zostaną wykorzystane w celu budowy infrastruktury V2G przez innogy Stoen Operator na terenie Warszawy.
W ramach wdrożenia operator testuje połączenie układów magazynowania energii z pojazdami elektrycznymi i ich współpracę z siecią energetyczną. Bada również zwrot energii z pojazdów do sieci oraz do układów magazynowania, które są przyłączone do miejskiej stacji energetycznej. Cały program przewidziany jest na lata 2019-2020. Pierwszy etap projektu, realizowanego przez innogy Stoen Operator, obejmie analizę i ocenę współpracy pomiędzy samochodami a siecią elektroenergetyczną poprzez dedykowane punkty ładowania i potrwa do końca 2019 roku. Drugi etap, współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach działania Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, zaplanowany na rok 2020, uwzględniać będzie badania i analizę wykorzystania technologii V2G oraz stacjonarnego zasobnika energii zlokalizowanego w nowo zbudowanej stacji transformatorowej.
– Sprostanie oczekiwaniom w zakresie niezawodności dostaw energii wymaga od operatora stosowania automatyki w sieciach przesyłowych oraz otwartości na innowacje. Technologia V2G i stosowanie mobilnego magazynowania energii, może przynieść wymierne korzyści wszystkim uczestnikom rynku energii. Prosumenci korzystający z samochodów wyposażonych w interfejs V2G zyskają dodatkowe źródło dochodów, a rozproszone zasoby energetyczne pozwolą na rozbudowę sieci dystrybucyjnej przy mniejszych nakładach inwestycyjnych i dużo mniejszej ingerencji w środowisko naturalne – tłumaczy Małgorzata Cybulska, Dyrektor departamentu Majątek Sieciowy z innogy Stoen Operator.
Kluczem do szybkiego rozwoju sieci ładowania pojazdów dużych mocy jest połączenie ładowania pojazdów i magazynowania energii. Producenci aut elektrycznych wyposażają je obecnie w interfejsy wspierające vehicle-to-grid (V2G), które umożliwiają dwustronny przepływ energii pomiędzy pojazdem a siecią elektroenergetyczną. Postęp w dziedzinie elektromobilności sprawił, że samochody elektryczne nie tylko stanowią czystszą alternatywę dla pojazdów spalinowych, ale też pozwalają użytkownikom na zostanie prosumentami.
Dotychczas SPS została nagrodzona m.in. podczas odbywających się w listopadzie w Lublinie Targów ENERGETICS. Znalazła także uznanie podczas zorganizowanej z okazji 100-lecia Odzyskania Niepodległości Pomorskiej Gali Energetyki. Wówczas w ręce ZPUE trafiła specjalna statuetka „Innowacje w Energetyce”. W maju br. stacja została nagrodzona Złotym Medalem Międzynarodowych Targów Poznańskich podczas wystawy EXPOPOWER.
SPS to inteligentna stacja transformatorowa z magazynem energii, przyłączami do źródeł OZE oraz ładowarkami pojazdów elektrycznych. Rozwiązanie integrujące funkcje zdalnie zarządzanej, rozdzielczo-dystrybucyjnej stacji transformatorowej, pracującej w systemie Smart Grid z dwukierunkowym inwerterem (ładowanie/oddawanie energii) współpracującym z magazynem energii, jednocześnie zapewniając możliwość ładowania pojazdów elektrycznych, zarówno osobowych jak i np. autobusów. Uzupełnieniem systemu jest możliwość zasilania magazynu energii lub odbiorców bezpośrednio z odnawialnych źródeł energii elektrycznej np. farm fotowoltaicznych czy wiatrowych. Poszczególne elementy składowe mogą tworzyć niezależne instalacje lub zarządzane przez SPS-Control pracować, jako jeden zaawansowany system.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |