W strefach komunikacyjnych, w których głównymi użytkownikami są piesi oraz pojazdy poruszające się z niewielką prędkością, podstawowym parametrem oświetleniowym jest poziom średniego i minimalnego natężenia oświetlenia. Kryteria te odpowiadają odpowiednim klasom w Raporcie CIE oznaczonym jako P, w normie PN-EN jako S [1], mającym zastosowanie dla chodników, ścieżek rowerowych, dróg osiedlowych, deptaków, parkingów itp.
Dobór odpowiednich klas oświetleniowych P wynika z geometrii analizowanej strefy, natężenia ruchu oraz warunków środowiskowych.
Dla określenia klasy oświetlenia P różnym uwzględnianym parametrom można przypisać odpowiednie wagi. Suma (Vws) tych wag umożliwia wyznaczenie klasy P zgodnie z zależnością:
Klasa oświetlenia P = [6 - Vws]
Dobór odpowiednich wartości wagowych, zestawionych w tabeli 4, pozwoli uzyskać w rezultacie numery od 1 do 6. Jeśli wynik nie jest liczbą całkowitą, należy przyjąć najbliższą, niższą liczbę.
Tabela 4. Parametry dla wyboru klas oświetleniowych P
Parametr | Wariant | Wartość wagi, Vw | Wybrana, Vw |
| Prędkość | bardzo wysoka | 1 | |
| bardzi niska (marsz) | 0 | ||
| Natężenie ruchu | bardzo wysokie | 1 | |
| wysokie | 0,5 | ||
| umiarkowane | 0 | ||
| niskie | -0,5 | ||
| bardzo niskie | -1 | ||
| Rodzaj ruchu | piesi, rowerzyści, ruch motorowy | 2 | |
| piesi, ruch motorowy | 1 | ||
| piesi, rowerzyści | 1 | ||
| piesi | 0 | ||
| rowerzyści | 0 | ||
| Zaparkowane pojazdy | tak | 0,5 | |
| nie | 0 | ||
| Luminancja otoczenia | wysoka | 1 | |
| średnia | 0 | ||
| niska | -1 | ||
| Rozpoznawalnośc twarzy | konieczna | dodatkowe wymaganie | |
| niekonieczna | brak dodatkowych wymagań | ||
| Suma Vw | Vws | ||
Dodatkowe wymaganie, wartość średniego półcylindrycznego natężenia oświetlenia, występuje w przypadkach, gdy konieczna jest rozpoznawalność twarzy. W załączniku do Raportu przedstawiono przykładowe wyznaczenie klas oświetleniowych P dla drogi przeznaczonej dla ruchu pieszego oraz dla pojazdów poruszających się z niewielką prędkością.
Przyjęto pięć stref czasowych: od włączenia oświetlenia do końca wzmożonego ruchu Δt1, od końca wzmożonego ruchu do pory np. wyjść z kin i teatrów Δt2, następnie do północy Δt3, od północy do początku porannego wzmożonego ruchu Δt4, od pory wzrostu natężenia ruchu do wyłączenia oświetlenia o świcie Δt5.
Tabela 5. Zmienne w czasie klasy oświetleniowe P
Parametr | Wariant | Wartość wagi, Vw | Wybrana, Vw | ||||
| Δt1 | Δt2 | Δt3 | Δt4 | Δt5 | |||
| Prędkość | niska | 1 | 1 | 1 | 1 | ||
| bardzo niska (marsz) | 0 | 0 | 0 | ||||
| Natężenie ruchu | bardzo wysokie | 1 | 1 | 1 | |||
| wysokie | 0,5 | ||||||
| umiarkowane | 0 | 0 | 0 | ||||
| niskie | -0,5 | ||||||
| bardzo niskie | -1 | -1 | |||||
| Rodzaj ruchu | piesi, rowerzyści, ruch motorowy | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | |
| piesi, ruch motorowy | 1 | 1 | |||||
| piesi, rowerzyści | 1 | ||||||
| piesi | 0 | ||||||
| rowerzyści | 0 | ||||||
| Zaparkowane pojazdy | tak | 0,5 | |||||
| nie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
| Luminancja otoczenia | wysoka | 1 | |||||
| średnia | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
| niska | -1 | -1 | -1 | ||||
| Rozpoznawalnośc twarzy | konieczna | dodatkowe wymaganie | |||||
| niekonieczna | brak dodatkowych wymagań | ||||||
| Suma Vw | 4 | 1 | 2 | 1 | 3 | ||
| P= 6-Vws | P2 | P5 | P4 | P5 | P3 | ||
Z przedstawionych wyliczeń wynika, że podstawową klasą oświetleniową dla tej drogi jest klasa P2. Obniżenie parametrów w okresach ograniczonego natężenia ruchu odpowiada odpowiednio klasom P3, P4, P5. Obniżenie to dotyczy poziomu średniego i minimalnego natężenia oświetlenia. Wymagania dotyczące ograniczenia olśnienia pozostają bez zmian.
Tabela 6. Zmienne w czasie wymagania oświetleniowe, przykład dla klas P
Klasa oświetlenia | Średnie poziome natężenie oświetlenia, lx | Minimalne poziome natężenie oświetlenia, lx |
| P1 | 15,0 | 3,0 |
| P2 | 10,0 | 2,0 |
| P3 | 7,5 | 1,5 |
| P4 | 5,0 | 1,0 |
| P5 | 3,0 | 0,6 |
| P6 | 2,0 | 0,6 |
|
|
| REKLAMA |
| REKLAMA |