Strefy konfliktowe występują w miejscach, w których przecinają się strumienie ruchu pojazdów lub gdy trasy poruszania się pojazdów przebiegają przez obszary uczęszczane przez pieszych, rowerzystów i innych uczestników ruchu. Strefy te występują również w miejscach zmiany geometrii drogi, tj. np. w miejscach zwężenia drogi lub pasa ruchu, zmniejszenia liczby pasów ruchu. W strefach tych zwiększa się zagrożenie wystąpienia kolizji. Parkingi również są traktowane jak strefy konfliktowe.
Oświetlenie powinno uwidocznić istnienie stref konfliktowych, położenie krawężników i znaków drogowych, obecność przeszkód, pieszych i innych użytkowników strefy. Dobór odpowiednich klas oświetleniowych C strefy konfliktowej wynika z prędkości, natężenia i złożoności ruchu, warunków środowiskowych oraz prowadzenia wzrokowego.
Dla określenia klasy oświetlenia C (CE - wg PN-EN 13 201), różnym uwzględnianym parametrom można przypisać odpowiednie wagi. Suma (Vws) tych wag umożliwia wyznaczenie klasy C zgodnie z zależnością:
Klasa oświetlenia C = [6 - Vws]
Dobór odpowiednich wartości wagowych, zestawionych w tabeli 7, pozwoli uzyskać w rezultacie numery od 1 do 6. Jeśli wynik nie jest liczbą całkowitą, należy przyjąć najbliższą, niższą liczbę.
Tabela 7. Parametry dla wyboru klas oświetleniowych C
Parametr | Wariant | Wartość wagi, Vw | Wybrana, Vw |
Prędkość | bardzo wysoka | 3 | |
wysoka | 3 | ||
umiarkowana | 1 | ||
niska | 0 | ||
Natężenie ruchu | bardzo wysokie | 1 | |
wysokie | 0,5 | ||
umiarkowane | 0 | ||
niskie | -0,5 | ||
bardzo niskie | -1 | ||
Rodzaj ruchu | mieszany z dużym udziałem niezmotoryzowanych | 2 | |
mieszany | 1 | ||
tylko motorowy | 0 | ||
Rozdzielenie jezdni | nie | 1 | |
tak | 0 | ||
Luminancja otoczenia | wysoka | 1 | |
średnia | 0 | ||
niska | -1 | ||
Prowadzenie wzrokowe, kontrola ruchu | złe | 0,5 | |
przeciętne lub dobre | 0 | ||
Suma Vw | Vws |
Tabela 8. Klasy oświetleniowe dla stref konfliktowych C
Klasa oświetlenia | Średnie poziome natężenie oświetlenia E, lx | Równomierność natężenia oświetlenia Uo, E |
C0 | 50 | 0,4 |
C1 | 30 | 0,4 |
C2 | 20 | 0,4 |
C3 | 15 | 0,4 |
C4 | 10 | 0,4 |
C5 | 7,5 | 0,4 |
Jeśli drogi prowadzące do i od stref konfliktowych nie są oświetlone, to należy je oświetlić, w wybranej klasie, na odcinku długości odpowiadającej dystansowi pokonywanemu przez pojazd, poruszający się z przewidywaną prędkością, w czasie około 5 sekund.
Podsumowanie
Na energochłonność systemu oświetlenia drogowego istotny wpływ ma określenie odpowiednich parametrów ilościowych i jakościowych. Dobór racjonalnie uzasadnionej klasy oświetleniowej, zgodnej z wymaganiami normatywnymi, jest skomplikowane z uwagi na różnorodność kryteriów, które należy uwzględnić.
Przedstawiona w Raporcie CIE propozycja zestawu i wartościowania najważniejszych czynników, mających wpływ na wymagany poziom oświetlenia drogowego, może stanowić ułatwienie dla określenia zarówno podstawowej jak i obniżonych klas oświetleniowych, a więc przyjęcia zmiennych w czasie wymagań fotometrycznych, dostosowanych do rzeczywistych potrzeb użytkowników ruchu drogowego.
Artykuł powstał na podstawie referatu wygłoszonego na IV Konferencji Naukowo-Technicznej z cyklu „Energooszczędność w oświetleniu” zatytułowanej „Energooszczędność w oświetleniu drogowym”. Poznań, 14 maja 2013 r.
LITERATURA:
[1] PN-EN 13 201 – 2007. Oświetlenie dróg.
[2] CIE 115:1995 Lighting of Roads for Motor and Pedestrian Traffic
[3] CIE 115:2010 Lighting of Roads for Motor and Pedestrian Traffic
[4] http://www.cen.eu/cen/Sectors/TechnicalCommitteesWorkshops/CENTechnicalCommittees/Pages/WP.aspx?param=6150&title=Light%20and%20lighting# (dostęp 30.04.2013)
|
REKLAMA |
REKLAMA |