400 utalentowanych konstruktorów z całego świata w III edycji Konkursu Łazików Marsjańskich, 20 tysięcy odwiedzających, najważniejsze osoby z branży kosmicznej na I konferencji robotycznej i 50 wystawców reprezentujących kluczowe firmy związane z sektorem kosmicznym. I najważniejsze: prezentacja polskiej strategii kosmicznej. Pierwszy Europejski Kongres Robotyczny zakończył się ogromnym sukcesem.
Pierwszy Europejski Kongres Robotyczny odbył się w W Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Województwa Podkarpackiego w Jasionce koło Rzeszowa w dniach 10-13 września.
– Branża kosmiczna to ogromne pieniądze, najnowsze osiągnięcia nauki, przyszłość dla naszej planety, ale także jej codzienność, ponieważ technologie kosmiczne wykorzystujemy nawet w kuchni. Te coroczne spotkania to nie tylko ważne, międzynarodowe wydarzenie robotyczno-kosmiczne, ale także miejsce wymiany wiedzy i doświadczeń. Udział w ERC to także możliwość zapoznania się z możliwościami rozwoju kariery zawodowej czy rozwoju własnej firmy w sektorze kosmicznym – mówi Łukasz Wilczyński, prezes Europejskiej Fundacji Kosmicznej i pomysłodawca ERC.
W trakcie imprezy odbyły się po raz trzeci zawody robotów marsjańskich ERC, które są częścią światowej ligi robotycznej. Załogi zaprojektowały i zbudowały łaziki, który podczas zawodów sprawdziły się konkurencjach symulujących eksplorację Marsa.
Na zawodach pojawiło się 400 konstruktorów z całego świata, o zwycięstwo walczyły 23 drużyny z 7 krajów świata, m.in. Polski, Kanady, Bangladeszu, Australii czy Indii. Zawody wygrała ekipa Raptors z Politechniki Łódzkiej.
Drugie miejsce zajęła drużyna Impuls z Politechniki Świętokrzyskiej, a na najniższym stopniu podium znaleźli się kanadyjscy studenci z ekipy McGill z Montrealu.
Zawody od tego roku są częścią światowej ligi robotycznej, co oznacza, że wszystkie drużyny, startując w poszczególnych zawodach, będą zbierać punkty w Pucharze Rover Challenge. Pod koniec sezonu zostanie wybrany najlepszy zespół robotyczny na świecie.
W tym roku oprócz zmagań marsjańskich łazików odbyła się poważna debata nad przyszłością eksploracji przestrzeni kosmicznej. Dzięki debacie Europejskiej Agencji Kosmicznej dowiedzieliśmy się, czym kosmos jest dla zwykłego obywatela. Debata odbyła się jednocześnie w 22 krajach i wzięło w niej udział 2000 osób, na co dzień nie mających nic wspólnego z sektorem kosmicznym. W Jasionce w debacie międzynarodowej uczestniczyło 60 osób.
Europejska Agencja Kosmiczna zamierza przy planowaniu dalszych działań wziąć te opinie pod uwagę.
Sektor kosmiczny ma rosnące znaczenie dla światowej gospodarki. Według danych amerykańskiej Space Foundation jego globalne obroty w 2015 r. wyniosły ok. 330 mld USD.
Dlatego kluczowym punktem ERC była organizowana 12 września konferencja, podczas której przedstawiciele ministerstw, agend rządowych, biznesu oraz nauki rozmawiali o możliwościach rozwoju sektora kosmicznego.
W konferencji wzięły udział najważniejsze osoby polskiego sektora kosmicznego. I właśnie oni usłyszeli jako pierwsi założenia Polskiej Strategii Kosmicznej.
Założenia PSK przedstawiła 12 września w Jasionce Wiceminister W Ministerstwie Rozwoju Jadwiga Emilewicz. Określiła w niej długookresowe kierunki rozwoju sektora kosmicznego w Polsce, aż do 2030 roku.
– Sektor kosmiczny jest jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie obszarów, mającym coraz większe znaczenie dla gospodarki europejskiej i światowej. Dlatego uważamy, wspieranie tej branży za niezwykle istotne – mówi wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz.
Najważniejsze punkty strategii zaprezentowanej przez panią minister:
O roli nauki w Polskiej Strategii Kosmicznej mówił także dr Piotr Dardziński, Podsekretarz Stanu, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Dlaczego tak ważne osoby związane z branżą spotkały się właśnie w Jasionce? – Udało się nam wytworzyć sprzyjający klimat dla inwestycji z branży lotniczej i kosmicznej. Dzięki czemu sprawnie pozyskujemy przedsiębiorstwa, będące liderem tych branż – wyjaśnia Władysław Ortyl, Marszałek Województwa Podkarpackiego.
Kolejnym ważnym punktem ERC było ogłoszenie programu stażowego, który idealnie wpisuje się Polską Strategię Kosmiczną.
– Sektor kosmiczny, jak każdy segment gospodarki „high tech”, potrzebuje wysoko wykwalifikowanej kadry. Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., realizując misję wspierania innowacji oraz wychodząc naprzeciw tej potrzebie wspólnie ze Związkiem Pracodawców Sektora Kosmicznego ogłasza konkurs dla młodych inżynierów w ramach programu stażowego „Rozwój kadr sektora kosmicznego – powiedział Marcin Chludziński, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A..
Głównym założeniem staży jest kształcenie kadr sektora kosmicznego, rozwój kariery młodych naukowców oraz wsparcie transferu wiedzy pomiędzy uczelniami a firmami z sektora kosmicznego.
Warsztaty mentoringowe, które odbyły się ostatniego dnia kongresu połączyły wszystkie kongresowe wątki w jeden. Młodzi konstruktorzy po skończonych zmaganiach na „marsjańskiej” ziemi, mieli okazję dowiedzieć się jak funkcjonuje branża kosmiczna, jak pozyskiwać środki, jak starać się o staże. Warsztaty mentoringowe dotyczyły komercjalizacji projektów
– Uczestnicy konkursu mają już ogromną wiedzę techniczną. Chcemy im pomóc wejść z tą wiedzą do biznesu – podsumowuje Wilczyński.
ERC tp nie tylko biznes, nauka, konkurs. To także warsztaty i wystawy dla szerokiej publiczności.
– Elementem misji Europejskiej Fundacji Kosmicznej jest popularyzacja nauki – mówi Łukasz Wilczyński.
Podczas całego kongresu funkcjonowała strefa wystawiennicza, w ramach której odbyły się eksperymenty, warsztaty oraz prezentacje dla szerokiego grona odbiorców. Projekcie takich filmów jak np. „Europa sięga gwiazd” zgromadziły rzeszę widzów
Odbyło się także sympozjum „Astronaut Preparation for Long Duration Space Flights”. Sześciu astronautów zaprezentowało wyniki pierwszej polskiej misji testowej i pokazali atlas meteorytów sporządzony przez nich czasie misji.
Przy stanowisku DPS Software było można przyjrzeć się procesowi projektowania trójwymiarowego.
Polskie Towarzystwo Miłośników Astronomii pozwoliło zwiedzającym obserwować pokazy nieba przez teleskop z filtrem słonecznym. Firma Space Garden zaprezentowała bazę M.A.R.S. Jest to pierwsza w Europie testowa baza kosmiczna.
To tylko niewielka część atrakcji, które zaplanowano dla szerokiej publiczności.
Skorzystało z tych możliwości 20 tysięcy odwiedzających.
Wiedzę o przestrzeni kosmicznej przekażą dalej nauczyciele, którzy wzięli udział w warsztatach ESSERO. Zapoznali się ze scenariuszami edukacyjnymi stworzonymi specjalnie na potrzeby nauczycieli szkół gimnazjalnych i licealnych przez ekspertów Europejskiej Agencji Kosmicznej.
– Misja zakończona sukcesem – podsumowuje cztery, ekscytujące, kosmiczne dni Łukasz Wilczyński.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |