Oddany do użytku, centralny odcinek II linii metra w Warszawie, zasilany jest dzięki siedmiu podstacjom, dostarczonym przez ABB. Firma zainstalowała również trakcyjny układ magazynowania energii DC (ENVILINE Energy Storage System – ESS), dzięki któremu możliwe jest odzyskanie i ponowne wykorzystanie energii z hamujących pojazdów. Rozwiązanie podnosi poziom efektywności energetycznej.
II linia metra to jeden z największych projektów ostatnich lat w Warszawie. Centralny odcinek linii ma 6,1 km długości, łączy zachodnią i wschodnią część miasta tunelem, który został zbudowany około 8 metrów pod korytem Wisły. Odcinek, którego koszt budowy wyniósł około 1 mld USD, został uruchomiony w marcu 2015 roku i od tamtej pory korzysta z niego około 100 tys. pasażerów dziennie.
W ramach zamówienia ABB była odpowiedzialna za zaprojektowanie, prace inżynieryjne, instalację i uruchomienie siedmiu podstacji, dostarczając tym samym zasilanie prądem stałym (DC) dla linii trakcyjnej oraz zasilanie pomocnicze prądem przemiennym (AC) dla stacji metra. Każda z czterech podstacji, łączących w sobie zasilanie trakcji i zasilanie pomocnicze, wyposażona została w cztery zespoły transformatorowo-prostownikowe, co zapewnia odpowiedni poziom redundancji oraz nieprzerwane dostawy energii. Dzięki pozostałym podstacjom prądu przemiennego wysokiej jakości energia dostarczana jest na stacje metra oraz do pasaży handlowych.
Aby jeszcze bardziej zmniejszyć oddziaływanie II linii metra na środowisko, na stacji Stadion Narodowy zainstalowano, oparty na dwuwarstwowych super-kondensatorach, największy tego rodzaju na świecie układ magazynowania energii (ESS). 40-megadżulowy system pozwala odzyskać i zmagazynować nadmiar energii pochodzącej z hamujących wagonów metra i umożliwia jej ponowne wykorzystanie. Ta specjalna funkcja pomaga zmniejszyć koszty operacyjne przy jednoczesnym zwiększeniu poziomu efektywności energetycznej.
Wśród produktów, jakie ABB dostarczyła w ramach zamówienia „pod klucz” znajdują się m.in. rozdzielnice średniego i niskiego napięcia, zespoły prostownikowe z transformatorami suchymi, urządzenia zabezpieczeń i sterowania, automatyka stacyjna, nadrzędny system sterowania i gromadzenia danych (SCADA) oraz wspomniany układ ENVILINE ESS.
ABB jest wiodącym dostawcą produktów, systemów i usług dla infrastruktury kolejowej i taboru kolejowego dostosowanych do nowoczesnych i konwencjonalnych kolei oraz kolei dużych prędkości. Bogate doświadczenie firmy w zakresie projektów dla kolei miejskich obejmuje m.in. – oprócz metra w Warszawie – Glattalbahn na przedmieściach Zurychu, metro w Delhi, linię tramwajową w Gold Coast w Australii, londyńskie metro oraz linie metra w Salvador de Bahia w Brazylii.
Źródło: ABB
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |