Aby umożliwić sprawny rozładunek tego typu jednostek, postanowiono zbudować w Porcie Kłajpeda terminal z dwiema regulowanymi rampami umożliwiającymi sprawną obsługę różnych typów statków.
Przetarg na wybudowanie kompletnej infrastruktury portowej, obejmującej prace hydrotechniczne i budowlane, wygrała łotewska firma AB “Latvijas tilti“. Za wykonanie konstrukcji stalowych mechanizmów ramp odpowiadała firma TTS Avio z grupy Latvijas tiliti. Poszukując doświadczonego i odpowiedzialnego partnera w zakresie układów napędu i sterowania tego typu konstrukcji, TTS Avio zwróciło się o wsparcie do firmy Bosch Rexroth Polska. Efektem końcowym było podpisanie w roku 2011 kontraktu na dostawę kompleksowego systemu napędu i sterowania ramp.
Firma Bosch Rexroth była dostawcą, na zasadzie „zaprojektuj i dostarcz”, układu hydraulicznego napędu rampy oraz elektrycznego układu zasilania i sterowania. Ruchy robocze podnoszenia i opuszczania pomostu rampy realizowane są przy pomocy dwóch cylindrów hydraulicznych podwieszonych na pylonach umieszczonych po obydwu stronach ramp. Na cylindrach nabudowano bloki zaworowe umożliwiające płynne podnoszenie i opuszczanie pomostu oraz pewne jego zatrzymanie w dowolnej pozycji wybranej przez operatora. Cylindry hydrauliczne (650/250 x 3600) z tłoczyskami z pokryciem Enduroq zostały wyprodukowane w zakładzie produkcyjnym w Boxtel, w Holandii. Pomost w pozycji spoczynkowej opierany jest na wysuwanych z konstrukcji pomostu ryglach. Rygle te są napędzane cylindrami (CDH1 100/70 x 560) z tłoczyskami wykonanymi ze stali nierdzewnej. Instalacja hydrauliczna łącząca cylindry hydrauliczne z agregatem pompowym umieszczonym w kontenerze maszynowni została wykonana z materiałów nierdzewnych z zastosowaniem technologii kołnierzy spawanych.
Montaż tej instalacji pod konstrukcją mostu - bezpośrednio nad lustrem wody - był dużym wyzwaniem dla firmy Bosch Rexroth i jej podwykonawców. Prawidłowe wykonanie instalacji, próby ciśnieniowe i płukanie zakończyły się pełnym sukcesem oraz brakiem jakichkolwiek przecieków i problemów związanych z czystością oleju podczas uruchomienia i pracy systemu. Ze względu na potencjalne zagrożenie zanieczyszczeniem wód portowych wyciekami w układzie zastosowany został olej biodegradowalny Panolin.
Zasilanie sytemu rampy jest realizowane przez dwupompowy agregat hydrauliczny umieszczony w części maszynowej kontenera maszynowni. Agregat ze zbiornikiem o pojemności 2600 l z dwoma zespołami pompowymi (z pompami A10VSO180) umożliwia pracę z pełną prędkością roboczą przy pracujących obydwu zespołach pompowych. Sterowanie kierunkiem i prędkością ruchów roboczych głównych cylindrów podnoszących realizowane jest poprzez równolegle połączone rozdzielacze proporcjonalne typu WRZ16 (po 2 szt. dla każdego z głównych cylindrów). Układ sterowania ruchami pomostu umożliwia operatorowi sterowanie z kabiny sterowniczej kontenera maszynowni oraz z przenośnego stanowiska sterowania bezpośrednio z pomostu. Sterowanie to jest możliwe zarówno w trybie automatycznym, z możliwością wykorzystania układu pomiarowego prom-pomost i automatyczną korekcją pozycji pomostu, jak i poprzez wybór określonych położeń pomostu przez operatora.
Zarówno agregat hydrauliczny jak i cześć systemu zasilająco-sterowniczego zostały zainstalowane w kontenerze maszynowni z częścią sterowniczą, który także dostarczyła firma Bosch Rexroth. Kompletnie wyposażony kontener maszynowni został zbudowany na bazie 20-stopowego kontenera morskiego, podzielonego na dwie części: maszynową z agregatem hydraulicznym, rozdzielnicami układu zasilania i sterowania oraz sterowniczą ze stanowiskiem sterowania dla operatora pomostu. Kontener ten został wyposażony także we wszelkie niezbędne instalacje i systemy umożliwiające komfortową eksploatację urządzeń w każdych warunkach atmosferycznych. W zakres wyposażenia wchodzą między innymi układy ogrzewania i klimatyzacji, skutecznej wentylacji oraz systemy zabezpieczenia przeciwpożarowego. W wyposażeniu kontenera został zastosowany system nagłośnienia Bosch Plena, oferowany przez Dział Systemów Zabezpieczeń firmy Robert Bosch. System nagłośnienia, w którego skład wchodzą głośniki zainstalowane na kontenerze, mikrofony i wzmacniacze na stanowisku operatora, umożliwia komunikację głosową z obsługą pomostu i pasażerami promów.
System sterowania i kontroli położeń pomostu obejmuje systemy pomocnicze, takie jak: oświetlenia powierzchni pomostu oraz sterowania światłami drogowymi kontroli ruchu pojazdów na pomoście. Systemy kontroli położeń pomostu, takie jak system kontroli przykoszeń poprzecznych pomostu, system pomiaru pochylenia wzdłużnego pomostu, a także system ograniczający zbliżenie pomostu do lustra wody, kontrolowane są przez system sterowania z wizualizacją stanów i położeń na panelu operatora, dając pełną informację o położeniu pomostu.
Wszystkie systemy i tryby pracy pomostów zostały szczegółowo sprawdzone podczas testów funkcjonalnych zarówno przez klienta firmy Bosch Rexroth, jak i końcowego użytkownika oraz uzyskały pełną aprobatę co do przyjętych rozwiązań i uzyskanych efektów.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |