Koparka kompaktowa KWK 250L i przenośnik samojezdny PGOT 1250.38 to przykłady maszyn górniczych wyposażonych w napędy hydrostatyczne z zastosowaniem elementów i zespołów marki Rexroth. Producentem ww. maszyn jest firma Fugo S.A. z Konina, a projektantem firma SKW Biuro Projektowo-Techniczne Sp. z o.o. ze Zgorzelca. Firma Bosch Rexroth, zaprojektowała i dostarczyła napędy hydrauliczne dla obu maszyn.
Hydrostatyczne układy napędu i sterowania od wielu lat wykorzystywane są w maszynach górnictwa odkrywkowego. Do podstawowych napędów, w których znalazły one zastosowanie, należy zaliczyć:
W niektórych maszynach stosowane są również m.in.:
Wszystkie ww. napędy zasilane są pompami lub zespołami pomp hydraulicznych, wyposażonych w zawory proporcjonalne i układy kontroli temperatury, stanu zanieczyszczenia wkładów filtracyjnych oraz poziomu oleju.
Firma Bosch Rexroth jest doświadczonym partnerem, który proponuje swoim klientom kompleksową usługę obejmującą:
Przykładami maszyn górniczych wyposażonych w napędy hydrostatyczne z zastosowaniem elementów i zespołów marki Rexroth są: koparka kompaktowa KWK 250L oraz przenośnik samojezdny PGOT 1250.38. Producentem ww. maszyn jest firma Fugo S.A. z Konina, a projektantem firma SKW Biuro Projektowo-Techniczne Sp. z o.o. ze Zgorzelca.
Firma Bosch Rexroth, zaprojektowała i dostarczyła napędy hydrauliczne dla obu maszyn.
Dla osiągnięcia założonych parametrów konstrukcyjnych ww. pojazdów zastosowano następujące układy hydrauliczne:
Podstawowe elementy hydraulicznych układów koparki KWK 250L
W zespole zasilania układu hydraulicznego nadwozia zastosowano dwa zespoły pomp tłokowych osiowych typu A4VSG355 wyposażone w sterowniki stałej mocy, dodatkowe pompy (w tym doładowania) i bloki przepłukiwania.
Oba zespoły pomp napędzane są silnikami elektrycznymi o mocy 160 kW.
Pompy umieszczone zostały na oddzielnym stelażu w maszynowni przeciwwagi obok zbiornika oleju o pojemności 1600 l. Na zbiorniku zainstalowano dodatkową pompę A4VG28 z regulatorem elektronicznym przeznaczoną do napędu obrotu nadwozia oraz zespoły pompowe uzdatniania i podgrzewania oleju.
Wyżej wymienione pompy zasilają wszystkie układy nadwozia.
W napędzie koła czerpakowego zastosowano wolnoobrotowy, wysokomomentowy silnik promieniowy typu CA 210 marki Hägglunds, z nabudowanym hamulcem BICA13 oraz zespołem czujników kąta obrotu.
Do sterowania napędem ww. koła zastosowano zamontowany w jednym bloku, układ składający się z hydraulicznych zaworów logicznych.
Do napędu obrotu nadwozia wykorzystano również silniki wolnoobrotowe CA 100 z hamulcami oraz czujnikami kąta obrotu. Na jednym z silników umieszczono blok zaworowy.
Dla sterowania pracą ww. silników zamontowano na podeście nadwozia zespół zaworowy wyposażony w proporcjonalny blok sterowania typu M4-12 oraz dwa bloki zaworowe sterujące hamulcami.
W napędach zwodzenia wysięgników wykorzystano jednostronnego działania hydrauliczne cylindry nurnikowe i dwustronnego działania cylindry tłokowe z tłoczyskami pokrytymi warstwą ceramiczną oraz nabudowanymi blokami zaworowymi.
Cylindry zamontowane pod taśmociągami dodatkowo zabezpieczono przesuwnymi osłonami przed mechanicznymi uszkodzeniami.
Obrót wysięgnika załadowczego umożliwiają dwie przekładnie planetarne typu GFB 0060 napędzane silnikami osiowymi typu A2FE56. Do sterowania pracą tych napędów użyto również proporcjonalnych bloków typu M4-12 oraz bloku zaworowego do sterowania hamulcami przekładni planetarnych.
W podobny sposób zrealizowano napęd jazdy stosując przekładnie planetarne typu GFT 220 z wbudowanymi silnikami A2FE160. Na podwoziu w pobliżu wciągarki umieszczono hydrauliczny blok zaworowy sterujący pracą silnika promieniowego typu MR 1800, zastosowanego do napędu zwijadła kabla.
W ww. bloku zastosowano m.in. rozdzielacz proporcjonalny, kompensator ciśnienia, ciśnieniowy zawór maksymalny, rozdzielacze suwakowe oraz ciśnieniowy zawór proporcjonalny. Daje to możliwość sterowania zwijadłem w każdy wymagany sposób, w tym również i ręczny.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |