W ramach projektu Politechniki Lubelskiej i Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, który ma przynieść oszczędności w zużyciu paliwa i redukcję emisji spalin, na ulice Lublina wyjechały dwa autobusy miejskie wyposażone w panele fotowoltaiczne.
– Panele fotowoltaiczne zamontowane są na dachach dwóch 12-metrowych mercedesów należących do MPK. Badania będą jeszcze prowadzone na kolejnych dwóch autobusach, będą to 18-metrowe przegubowe mercedesy – poinformowała rzeczniczka MPK Weronika Opasiak.
Projekt zasilania autobusów energią słoneczną prowadzony od września przez naukowców z Politechniki Lubelskiej od września br. zakłada wprowadzenie do miejskich autobusów systemu przetwarzania energii słonecznej na energię elektryczną. Rozwiązanie pozwoli na zmniejszenie obciążenia alternatorów autobusu, co prowadzić będzie do zmniejszenia zużycia paliwa a tym samym obniżenia poziomu emisji szkodliwych spalin.
Szef katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej prof. Mirosław Wendeker w rozmowie dla PAP powiedział, że energia elektryczna uzyskana z energii słonecznej może szacunkowo pokryć ok. 25% zapotrzebowania na energię elektryczną w autobusie. Dzięki temu autobus zużywałby ok. 5% mniej paliwa rocznie, co generowałoby oszczędności rzędu 10 tys. zł rocznie na jednym pojeździe.
Zapotrzebowanie na energię elektryczną w autobusach jest duże, ponieważ wyposażane są one w kolejne systemy i urządzenia, m.in. oświetlenie, kasowniki, biletomaty, wyświetlacze przystanków, zapowiedzi głosowe, komputerowe systemy sterowania ruchem. – Taki autobus musi być wyposażony w trzy alternatory – zaznaczył prof. Wendeker.
Tymczasem - jak pokazują obserwacje lubelskich naukowców - koszt wyprodukowania energii elektrycznej w autobusie ze spalania benzyny jest kilkakrotnie wyższy niż energia, którą pobieramy z gniazdek elektrycznych.
– Najwięcej kosztuje energia wyprodukowana w czasie, kiedy autobus stoi, np. na przystanku, na światłach, w korku – dodał prof. Wendeker.
Badania prowadzone w Lublinie dotyczą różnych paneli fotowoltaicznych. Na pierwszym autobusie naukowcy zainstalowali trzy rodzaje takich paneli; takie same panele zamontowano na dachu 8-piętrowego budynku, aby porównać jak zmniejsza się „wydajność” paneli w ruchu ulicznym, kiedy nie znajdują się stale w miejscu nasłonecznionym. Na drugim autobusie zamontowano panele krzemowe.
Wiosną, na kolejnych dwóch autobusach mają być zamontowane nowoczesne, cienkowarstwowe ogniwa fotowoltaiczne - odporne na wstrząsy, zbudowane z materiałów nadających elastyczność, o wysokiej zdolności absorpcji widma światła słonecznego.
Badania i opracowywanie innowacyjnej technologii w Lublinie mają trwać dwa lata. Według wstępnych szacunków koszt zamontowania w autobusach systemu fotowoltaicznego ma szansę zwrócić się po dwóch latach. Opracowana technologia ma ponadto w przyszłości przynosić zyski MPK i uczelni ze sprzedaży licencji.
Całkowity koszt projektu to ponad 4,6 mln zł, z czego 3,8 mln zł to dofinansowanie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Źródło: PAP
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |