ENERGA-OPERATOR zakończyła pierwszy etap budowy systemu inteligentnego opomiarowania. Dane pomiarowe z ponad 100 tysięcy liczników na terenie Drawska Pomorskiego, Władysławowa oraz Kalisza na bieżąco są przekazywane do systemu informatycznego. Firma obecnie prowadzi masową wymianę liczników na całym terenie swojego działania.
W zakończonym etapie projektu, oprócz wymiany liczników, zmodernizowano ponad 1550 stacji energetycznych, ustanowiono technologie przesyłu danych (PLC LV oraz 3GPP/CDMA), a także zbudowano od podstaw system informatyczny do obsługi i zarządzania danymi pochodzącymi z liczników. W efekcie powstało jedno z najbardziej zaawansowanych technologicznie rozwiązań w Europie w zakresie inteligentnej infrastruktury pomiarowej.
– Zbudowany przez nas system jest zgodny z wymaganiami Urzędu Regulacji Energetyki. Pozwala dokonać pomiarów energii w 15 minutowych interwałach. Dla liczników przekazanych do eksploatacji dane niezbędne do rozliczeń z klientami przekazywane są zdalnie do systemu informatycznego z skutecznością na poziomie 99%. Początkowo zakładaliśmy, że sukcesem będzie uzyskanie 95% skutecznych odczytów – mówi Rafał Czyżewski, prezes zarządu Energa-Operator.
ENERGA-OPERATOR i jej klienci wykorzystują już możliwości, które przynosi system. W lokalizacjach, w których zainstalowano inteligentne liczniki (Drawsko Pomorskie, Władysławowo oraz Kalisz), realizacja odczytów, czy zmiana taryfy energii elektrycznej nie wymaga wizyt przedstawicieli firmy. Zdalnie są także realizowane procedury załączenia i odłączenia licznika. Uruchomione zostały także nowe narzędzia dla klientów, mających już nowe liczniki: portal oraz aplikacje mobilne pozwalające na codzienne sprawdzanie zużycia energii. Ponadto system umożliwia dokonanie rozliczenia w dowolnym, wyznaczonym przez klienta dniu miesiąca, w ramach ofert sprzedawców związanych z rozliczeniami. Funkcjonalność taka dostępna jest już w Kaliszu i będzie stopniowo uruchamiana na pozostałych obszarach wdrożenia.
– Oceniamy, że pierwszy etap wdrożenia inteligentnego opomiarowania zakończył się sukcesem. Przyjęliśmy optymalny model, w którym nasza spółka jest integratorem całego rozwiązania. Podzieliliśmy system na 3 niezależne warstwy – system centralny, telekomunikację oraz liczniki. Dzięki temu mamy zapewnioną dużą elastyczność i jesteśmy niezależni od dostawców, czy konkretnych technologii. Zbudowaliśmy system używając otwartych standardów, co pozwoli nam kupować dalsze partie infrastruktury na bardzo konkurencyjnym rynku. Rozpoczęliśmy już także prace nad wykorzystaniem systemu do wdrożenia nowych funkcjonalności: lokalnego bilansowania energii, czy odczytów liczników innych mediów – powiedział Rafał Czyżewski.
Obecnie firma prowadzi wymianę liczników na całym terenie działania. Łączna liczba zainstalowanych urządzeń nowego typu przekroczyła już 225 tys. (wliczając 100 tys. już odczytywanych zdalnie) a zgodnie z założeniami projektu budowy systemu inteligentnego opomiarowania każdego miesiąca liczba ta wzrasta o ok. 30 tys. liczników.
Inteligentne liczniki w liczbach:
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |