Od wielu lat jedną ze specjalności firmy Bosch Rexroth w systemach dostarczanych dla jednostek pływających są napędy i sterowania instalowane na pogłębiarkach. W Polsce pogłębiarki są budowane sporadycznie. Dlatego specjaliści firmy Bosch Rexroth z dużym zainteresowaniem podjęli się zadania zaprojektowania i dostarczenia systemów napędu hydraulicznego i sterowania elektrycznego urządzeń pokładowych dla budowanej w Gdańskiej Stoczni Remontowej pogłębiarki przeznaczonej dla polskiego armatora - Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych. Budowana pogłębiarka to jednostka typu koparkowego z usytuowaną na dziobie pontonu pogłębiarki koparką łyżkową firmy Liebherr. Pogłębiarka ma długość 35 m, szerokość 14 m, wysokość boczną 2,75 m i zanurzenie 1,38 m. Może ona wykonywać prace na głębokości od 2,5 do 15 metrów od linii wodnej. Załoga jednostki liczy 6 osób.
Wszystkie napędzane hydraulicznie urządzenia na jednostce połączone są z centralnym otwartym układem hydraulicznym, zasilanym przez agregat hydrauliczny z dwoma pompami A10VSO71 DFLR z regulatorem mocy napędzanym silnikami elektrycznymi. Zastosowany hydrauliczny układ otwarty zasilania typu load sensing optymalizuje zużycie energii na jednostce i umożliwia jedoczesną pracę kilku urzadzeń pokładowych.
Pogłębiarka wyposażona jest w system trzech opuszczanych nóg, które pozwalają na jej oparcie o dno i stabilizację podczas pracy. Podnoszenie i opuszczanie każdej z nóg pogłębiarki realizowane jest przy pomocy wciągarki linowej. Za pomocą silnika hydraulicznego A2FE90 z nabudowanym blokiem zaworowym napędzany jest bęben wciągarki. Przemieszczanie pogłębiarki wzdłuż pogłębianego toru wodnego realizowane jest także poprzez system hydrauliczny - jedna z nóg ma możliwość przesuwu, wzdłuż osi pontonu, cylindrem hydraulicznym o skoku około 4 m. Umożliwia to, przy podniesionych pozostałych dwóch nogach, przesunięcie kadłuba pogłębiarki o żądaną wartość, wynikającą z technologii pracy. Manewrowanie pozycją pogłębiarki, względem nabrzeża lub szalandy odbierającej urobek koparki, wykonywane jest przy pomocy 4 wciągarek manewrowych. Każda z wciągarek jest napędzana silnikiem A2FE45 z nabudowanym blokiem zaworowym.
Sterowanie ruchami roboczymi urządzeń pokładowych realizowane jest poprzez dziesięcio-sekcyjny rozdzielacz proporcjonalny M4-12. Sterowanie rozdzielaczem odbywa się zdalnie elektronicznie z możliwością sterowania ręcznego, lokalnego, awaryjnego. Rozdzielacz ten umożliwia płynne bezstopniowe sterowanie ruchem 3 wciagarek podnoszenia/opuszczania nóg pogłębiarki, 4 wciągarek manewrowych, cylindrem hydraulicznym napędu nogi przesuwnej oraz cylindrami blokad opuszczanych nóg pogłębiarki.
Agregat hydrauliczny |
Zestaw urządzeń pokładowych jednostki uzupełniają dwie wciągarki kotwiczne, zasilane także z centralnego układu hydraulicznego. Sterowane niezależne od systemu sterowania pozostałych urządzeń pokładowych, z lokalnych miejsc sterowania wyposażonych w jednosekcyjne manualnie sterowane rozdzielacze M4-12, umożliwiają precyzyjne sterowanie pracą tych wciagarek. Wciągarki kotwiczne są napędzane wolnoobrotowymi silnikami wysokomomentowymi typu MR 1400 z nabudowanymi blokami zaworowymi.
Elektryczny układ zasilająco-sterujący, dostarczony przez firmę Bosch Rexroth, umożliwia rozruch i kontrolę pracy agregatu hydraulicznego oraz sterowanie pracą urządzeń pokładowych pogłębiarki. Sterowanie to jest możliwe ze stacjonarnego pulpitu operatora, znajdującego się w pomieszczeniu sterówki, lub zdalnie radiowo z przenośnego radiowego pulpitu sterującego. Umożliwia to operatorowi koparki sterowanie urządzeniami pokładowymi pogłębiarki bez opuszczania kabiny koparki.
Systemy hydrauliczny i elektryczny, dostarczone na pogłębiarkę, zbudowane zgodnie z przepisami Polskiego Rejestru Statków, otrzymały certyfikat PRS i pozytywnie przeszły próby pracy urządzeń.
Pulpit operatora – stacjonarny
Kontakt dla czytelników:
mgr inż. Andrzej Bober
Bosch Rexroth Polska
tel.: +48 58 520 8990
email: andrzej.bober@boschrexroth.pl
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |