Inżynierowie w Unii Europejskiej mogą pracować w dowolnym z 27 państw członkowskich, ale przeszkodą często jest uznanie ich kwalifikacji zawodowych poza granicami kraju macierzystego. Od 1 stycznia br. w Polsce, jako jednym z 9 pierwszych krajów, ruszyło wydawanie inżynierom Europejskiej Legitymacji Zawodowej, poświadczającej ich kwalifikacje zgodnie z międzynarodowymi standardami.
Europejska karta inżyniera jest odpowiedzią na rosnący popyt na międzynarodowym rynku pracy w Europie. Kraje takie jak Niemcy i Szwecja zgłaszają niedobór inżynierów, zwłaszcza w sektorach high-tech. Z drugiej strony firmy działające w wielu krajach potrzebują fachowców, których mogłyby elastyczne przemieszczać po oddziałach w całej Europie.
Zgodnie z Dyrektywą Rady i Parlamentu Europejskiego "legitymacja ta jest niezbędna do ułatwienia czasowej mobilności i czasowego uznawania kwalifikacji w ramach systemu automatycznego uznawania kwalifikacji, a także do promowania uproszczonego procesu uznawania kwalifikacji w ramach systemu ogólnego. Legitymacja powinna być wydawana na wniosek specjalisty oraz po przedstawieniu niezbędnych dokumentów i przeprowadzeniu związanych z nimi procedur w zakresie przeglądu i weryfikacji przez właściwe organy".
Art. 4a zmienionej Dyrektywy:
"Państwa członkowskie wyznaczają właściwe organy do wydawania europejskich legitymacji zawodowych. Organy te zapewniają bezstronne, obiektywne i terminowe rozpatrywanie wniosków o wydanie europejskiej legitymacji zawodowej. Ośrodki wsparcia (...) również mogą pełnić funkcje właściwego organu do celów wydania europejskiej legitymacji zawodowej. Państwa członkowskie dopilnują, aby właściwe organy informowały obywateli, w tym ewentualnych wnioskodawców, o korzyściach związanych z posiadaniem europejskiej legitymacji zawodowej w przypadkach, w których jest ona dostępna"
Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT podpisała stosowne umowy z Europejską Federacją Narodowych Stowarzyszeń Inżynierów (FEANI), na podstawie której można wydawać polskim inżynierom dokument poświadczający ich zawodowe kwalifikacje w całej Unii Europejskiej.
Ma on ujednoliconą dla wszystkich krajów członkowskich postać opracowaną przez FEANI. Na plastikowej legitymacji wielkości dowodu osobistego zapisane zostaną następujące informacje:
Wszystkie dane będą przechowywane w specjalnie utworzonym Narodowym Rejestrze Inżynierskim, który jest zobowiązany do przekazywania uaktualnionych informacji do bazy danych FEANI w Brukseli.
(zobacz: formularz aplikacyjny)
W FSNT NOT sprawami Karty zajmować się będzie Główna Komisja Karty Zawodowej Inżyniera i Specjalizacji Inżynierów. Jej przewodniczącym jest Wiceprezes Zarządu FSNT NOT, prof. dr hab. inż. Józef Suchy
Natomiast osobami do kontaktu w sprawie Karty są:
Wcześniej funkcjonował tytuł Euroinżyniera EUR-ING Polskie uczelnie techniczne, na równi z uczelniami zachodnioeuropejskimi, były włączone do INDEKSU FEANI. Dzięki temu polskie tytuły magister inżynier i inżynier są uznawane w Europie na równi z niemieckimi, czy tez brytyjskimi Master of Science i Bachelor of Science. Dzięki tym tytułom (mgr inż. i inż.) polscy inżynierowie stają się już po ukończeniu uczelni technicznej potencjalnymi kandydatami do tytułu "INŻYNIER EUROPEJSKI".
Źródło: FSNT NOT
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |