Po zakończeniu etapu badawczego firmy Mitsubishi Corporation (MC), Mitsubishi Motors Corporation (MMC) oraz Mitsubishi Electric Corporation (Mitsubishi Electric) uruchomiły M-tech Labo, czyli pokazowy system inteligentnej sieci elektrycznej, która wykorzystuje akumulatory w pojazdach elektrycznych do zasilania urządzeń i pomieszczeń zakładów przemysłowych.
System składa się z układu fotowoltaicznego (20 kW), pięciu pojazdów elektrycznych z naładowanymi akumulatorami oraz używanych akumulatorów (łącznie 80 kWh), które pozyskano z takich pojazdów.
Podczas przygotowywania projektu korzystano z porad Tokyo Institute of Technology. Podjęta inicjatywa stanowi część projektu KEIHANNA Eco-City Next-Generation Energy and Social Systems Demonstration Project, który jest jednym z czterech przedsięwzięć dotyczących inteligentnych sieci energetycznych, prowadzonych pod auspicjami japońskiego Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Przemysłu.
Celem projektu jest przedstawienie sposobu na odciążenie sieci energetycznej poprzez ładowanie akumulatorów w godzinach nocnych, kiedy jest ona mniej przeciążona, magazynowanie energii pozyskanej ze źródeł odnawialnych w akumulatorach, a następnie jej pobór i zasilenie urządzeń oraz biur zakładów przemysłowych w okresie największego zapotrzebowania na elektryczność.
Projekt M-tech Labo zakłada również wykorzystanie używanych baterii wymontowanych z pojazdów elektrycznych oraz innych rodzajów akumulatorów zamiast znacznie droższych, dedykowanych urządzeń. Pozwoli to zdecydowanie zmniejszyć koszty oraz przyczyni się do promocji ekologicznych rozwiązań technologicznych oraz pojazdów elektrycznych.
Fot. Używane baterie wymontowane z pojazdów elektrycznych
Szczegółowe dane dotyczące projektu demonstracyjnego w obecnym roku podatkowym:
Fot. Stanowisko ładowania/wyładowania baterii
Wszystkie trzy firmy będą współpracować przy wdrażaniu projektu oraz czuwać nad właściwym wykorzystaniem zdobytej w ten sposób wiedzy na rzecz budowy bardziej zrównoważonej energetycznie społeczności. Główne role przypisane każdej z firm to:
EMS: Energy Management System - zarządzanie M-tech Labo w okresach różnego zapotrzebowania na energię elektryczną.
EIS: Electric vehicle Integration System - zarządzanie danymi pozyskanymi z pojazdów elektrycznych zapewniając efektywną utylizację ich akumulatorów i jednocześnie utrzymując ich gotowość do jazdy.
Całkowita moc maksymalna: 50 kW, układ fotowoltaiczny 20 kW, 15 kW transfer energii z pojazdu elektrycznego (3 kW x 5 pojazdów elektrycznych), 15 kW transfer energii ze zużytego akumulatora (3kW x 5 akumulatorów)
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |