W ramach wspólnego projektu firm Volvo Car Corporation, Göteborg Energi, Volvo i Ericsson oraz Viktoria Institute opracowano wielobranżową platformę, która umożliwia kierowcom samochodów elektrycznych kontrolę doładowań. Celem prac było ułatwienie obsługi takich samochodów oraz stworzenie ekosystemu sprzyjającego ich używaniu na całym świecie.
Dzięki nowej architekturze kierowca może kontrolować doładowania swojego samochodu podłączonego do zwykłego gniazdka elektrycznego, a koszty pobranej energii są automatycznie doliczane do jego rachunku za prąd. Kierowca ustala czas ładowania i ilość energii do pobrania za pomocą konsoli w samochodzie bądź zdalnie, z wykorzystaniem smartfonu lub tabletu.
Następnie, za pośrednictwem sieci mobilnej, samochód komunikuje się z siecią elektryczną, aby można było zaplanować doładowania z uwzględnieniem cen energii, w sposób obniżający koszty. Dostawcom energii koordynacja doładowań samochodów w sieci zapewnia natomiast większą wydajność i stabilność.
Opracowanie koncepcji powierzono konsorcjum, w którego skład weszły firmy Volvo Car Corporation, Göteborg Energi (największy dostawca energii w zachodniej Szwecji), Ericsson i Viktoria Institute (instytut badawczy non-profit wyspecjalizowany w technologiach informatycznych). Dzięki temu w projekcie zostały uwzględnione różne perspektywy.
- Naszą misją jest wprowadzanie na rynek wiedzy w postaci innowacji. Projekt ten stanowi udany przykład międzybranżowej współpracy o dużym potencjalne biznesowym. Uważamy, że przyczyni się on do zwiększenia liczby pojazdów elektrycznych na świecie, a tym samym pomoże w osiągnięciu ważnego społecznego celu, jakim jest stworzenie przyjaznego dla środowiska systemu transportu - powiedział Per-Åke Olsson, dyrektor generalny Viktoria Institute.
Przedsiębiorstwo Göteborg Energi jest zainteresowane cyfryzacją infrastruktury doładowań samochodów elektrycznych oraz strategiami i możliwościami, które się z tym wiążą. „Pojazdy elektryczne będą jednym z fundamentów zarówno ekologicznego społeczeństwa, jak też inteligentnej sieci elektroenergetycznej (Smart Grid). Chcemy z jednej strony ułatwić ładowanie takich samochodów, z drugiej – zoptymalizować wykorzystanie sieci elektroenergetycznej” – mówi Lotta Brändström, dyrektor generalna Göteborg Energi.
W projekcie wykorzystano samochód Volvo Electric C30, produkowany obecnie na niewielką skalę dla klientów leasingowych w Europie, wyposażony w wewnętrzny licznik i oprogramowanie.
- Wychodzimy z założenia, że właściciel pojazdu elektrycznego nie powinien rezygnować z żadnych udogodnień, jakich może oczekiwać od luksusowego auta. Wprowadzając tę inteligentną technologię, która pozwala na doładowanie samochodu z każdego gniazdka elektrycznego oraz automatyczne doliczenie należności do rachunku za energię, ułatwiamy klientom codzienne życie - powiedział Lennart Stegland, wiceprezes działu elektrycznych systemów napędowych (Electric Propulsion Systems) przedsiębiorstwa Volvo Car Corporation.
Wkład firmy Ericsson w ten projekt polegał na określeniu, w jaki sposób istniejące i przyszłe sieci, usługi i terminale mobilne mogą przyczynić się do rozwoju nowych koncepcji biznesowych oraz usług przynoszących korzyści społeczne. Ericsson wykorzystał w tym celu swoją wiedzę w zakresie informatyki i komunikacji.
- Nowe rozwiązania tego typu muszą płynnie i niezawodnie koordynować wielostronne interakcje w układach maszyna-maszyna i człowiek-maszyna, gdzie ludzie i maszyny znajdują się w ruchu, a równocześnie zapewnić bezpieczeństwo transakcji finansowych. Naszym celem jest uproszczenie tych procesów - powiedział Paolo Colella, szef działu konsultingu i integracji systemów w firmie Ericsson.
Założenia i cele projektu:
Specjalnie wyposażony samochód Volvo Electric C30 będzie można zobaczyć na stoisku firmy Ericsson w hali nr 6 w LaFira podczas Światowego Kongresu Technologii Mobilnych (Mobile World Congress), który odbędzie się w Barcelonie w dniach 27-29 lutego 2012 r.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |