Firma SEAT ogłosiła, że trwają prace nad zaprojektowanym w Hiszpanii pierwszym w pełni elektrycznym samochodem. Zeroemisyjny Altea XL Electric Ecomotive to tylko jedna z pozycji, które Hiszpański producent pragnie w przyszłości wprowadzić na rynek motoryzacyjny. Druga to Leon TwinDrive Ecomotive, samochód wyposażony w jednostkę hybrydową.
Na przestrzeni kolejnych miesięcy, firma SEAT udostępni oba te modele instytucjom rządowym w Katalonii i Madrycie. Pojazdy staną się częścią ich floty samochodowej. Pozwoli to na uzyskanie informacji zwrotnej dotyczącej obsługi samochodów i oceny potencjału produkcji pojazdów elektrycznych na szerszą skalę. Firma przewiduje, że pierwsze pojazdy elektryczne opuszczą linię montażową w roku 2015, zaś w kolejnym produkowane będą również te w pełni elektryczne.
Polityką SEAT-a jest wprowadzenie szerokiej gamy alternatywnych technologii. Dlatego też, hiszpański producent zamierza wypuścić dwa świetnie uzupełniające się modele pojazdów w tym samym czasie.
Przyszłość transportu elektrycznego w Hiszpanii zależy nie tylko od pojazdów, lecz również od baterii oraz odpowiedniej infrastruktury. Z tego też powodu, SEAT, największy przemysłowy inwestor w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w Hiszpanii, kieruje projektem CENIT VERDE. Projekt ten to współpraca pomiędzy producentami, uniwersytetami, jednostkami badawczymi i Hiszpańskim Ministerstwem Nauki i Innowacji, których wspólnym celem jest, aby elektryczne samochody stały się w Hiszpanii rzeczywistością.
W Hiszpanii, samochód Altea XL Electric Ecomotive przeciera szlaki w transporcie elektrycznym. Wyposażony jest on w akumulator zapewniający zasięg 135 kilometrów. Silnik o mocy 115 KM (85kW) i momencie obrotowym wynoszącym 270 Nm to gwarancja przyjemności z jazdy. Połączenie tych dwóch parametrów pozwala osiągnąć prędkość rzędu 135 km/h. Dzięki przestronnemu przedziałowi pasażerskiemu i pojemnemu bagażnikowi, elektryczna wersja modelu Altea XL jest świetnym rozwiązaniem dla rodziny lub firmy transportowej.
Co więcej, baterie umieszczono w taki sposób (pod tylnymi siedzeniami i bagażnikiem), aby nie ograniczały przestrzeni przedziału pasażerskiego. Zaawansowany system odzyskiwania energii z hamowania optymalizuje zużycie energii. Ponadto, gdy elektryczna wersja modelu Altea XL zaparkowana jest na słońcu, umieszczone na dachu ogniwa fotowoltaiczne umożliwiają recyrkulację świeżego powietrza w przedziale pasażerskim, co znacznie obniża zużycie energii, która potrzebna jest w momencie uruchomienia układu klimatyzacji.
Dr Matthias Rabe, Wiceprezes ds. Badań i Rozwoju w firmie SEAT mówi „Przyszłość SEAT-a w transporcie elektrycznym jest pewna. Altea XL Electric Ecomotive pokazuje, jak zaawansowana jest nasza technologia”. Dodaje również , „że celowo wybrano model Altea XL, jako pierwszy elektryczny samochód. Pozwoli to nam sprawdzić liczne zastosowania samochodu.
Nowy SEAT stanowi przełom w dziedzinie pojazdów hybrydowych, ponieważ łączy on zalety tradycyjnego silnika spalinowego i silnika nieemitującego substancji szkodliwych. W trybie elektrycznym system TwinDrive pozwala pokonać dystans 52 kilometrów, z maksymalną prędkością 120 km/h. W trybie hybrydowym (silnik elektryczny razem ze spalinowym), zużycie paliwa wynosi jedynie 1,7 litra benzyny lub 18,5 KWh na 100 km, prędkość maksymalna to 170km/h, a emisja CO2 równa jest 39 g/km.
Według Dr Matthiasa Rabe, Wiceprezesa ds. Badań i Rozwoju w firmie SEAT „Leon TwinDrive Ecomotive jest innowacyjnym rozwiązaniem. Z technicznego punktu widzenia, samochód umożliwia jazdę w trybie elektrycznym, pozwalając równocześnie cieszyć się zaletami napędu hybrydowego”. Dodaje również, że „Dzięki dużemu zasięgowi samochodu, żaden z Klientów nie będzie musiał zmieniać swoich przyzwyczajeń związanych z podróżą”.
Zaangażowanie firmy SEAT w ochronę środowiska stale rośnie. Prowadzonych jest wiele projektów, których głównym celem jest redukcja emisji CO2 i wykorzystanie zasobów energetycznych w sposób efektywny i zrównoważony. Jako przykład warto wymienić tutaj wprowadzenie przez SEAT-a EuroEnergest systemu monitorującego zużycie energii. Pozwala on wykorzystywać energię w sposób efektywny, równocześnie zmniejszając emisję spalin CO2 o 3900 ton na rok.
Dzięki takiej strategii SEAT otrzymał wiele wyróżnień. Jedną z ostatnich, a zarazem pierwszy raz przyznaną hiszpańskiej firmie, jest standard ISO 50.001, dotyczący efektywności energetycznej.
Jednym z najważniejszych projektów jest „SEAT in the Sun”, największy zakład z ogniwami fotowoltaicznymi w Hiszpanii i jeden z największych tego typu, jaki istnieje w europejskim przemyśle motoryzacyjnym. Równie innowacyjnym pomysłem było zamontowanie paneli fotowoltaicznych w strefach tymczasowego magazynowania samochodów marki SEAT. Po rozpoczęciu tego projektu, wydajność wzrosła dwukrotnie z 4 do 8 megawatów przez ostatnich kilka tygodni.
W następnym roku, po zakończeniu ostatniego etapu projektu, wydajność ma wzrosnąć aż do 10,6 MW. Oznacza to, że inicjatywa „SEAT in the SUN” umożliwia redukcję emisji spalin CO2 o 6200 ton rocznie.
Źródło: SEAT
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |