ABB podpisał wart około 15 milionów dolarów kontrakt na budowę siedmiu podstacji średniego napięcia, które dostarczą energię elektryczną dla II linii metra w Warszawie. Zleceniodawcą jest AGP Metro Polska, konsorcjum odpowiedzialne za całościowy projekt linii metra. Zamówienie zostało zaksięgowane w trzecim kwartale bieżącego roku.
ABB zbuduje cztery podstacje łączące w sobie zasilanie trakcji i zasilanie pomocnicze, na napięcie 15 kV/ 825 V DC/400 V AC oraz trzypomocnicze podstacje 15kV/ 400 V AC dla budowanej obecnie drugiej linii metra w Warszawie, która ma połączyć wschodnią i zachodnią część miasta.
W ramach projektu „pod klucz”, ABB jest odpowiedzialna za zaprojektowanie, prace inżynieryjne, dostawę, budowę, odbiór oraz uruchomienie podstacji łącznie z pracami budowlanymi. Każda z podstacji trakcyjnych prądu stałego zostanie wyposażona w cztery zespoły transformatorowo-prostownikowe o mocy 2 MW każdy. Transformatory obniżą napięcie z publicznej sieci energetycznej, a prostowniki przetworzą prąd zmienny w prąd stały, aby zasilić wagony metra. Wśród kluczowych produktów, jakie ABB dostarczy, znajduje się rozdzielnica średniego napięcia ze zintegrowanym zabezpieczeniem i urządzeniami sterowania, zespoły prostownikowe z suchym transformatorem, prostowniki diodowe, rozdzielnica niskiego napięcia, automatyka stacyjna oraz nadrzędny system sterowania i gromadzenia danych (SCADA). Projekt ma zostać ukończony pod koniec 2013 roku.
Jedna z podstacji zostanie również wyposażona w 40-megadżulowy (40MJ) system magazynowania energii oparty na dwuwarstwowych super-kondensatorach, aby wykorzystać energię odzyskaną z hamowania wagonu metra. ABB będzie odpowiedzialna również za system zarządzania siecią, który zostanie zintegrowany z istniejącym systemem, nadzorującym obecnie I linię metra
„To innowacyjny system dystrybucji energii elektrycznej dla trakcji zawierający w sobie system magazynowania energii” – powiedział Oleg Aleinikow, szef biznesu podstacji ABB, który jest częścią Dywizji Systemy Energetyki. „Wykorzystanie energii z hamowania i zwrócenie jej do systemu dystrybuowania energii pozwoli jeszcze bardziej zwiększyć efektywność energetyczną tej linii metra”.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |