Brytyjscy uczeni opracowali maskowanie, umożliwiające ukrycie śladu podczerwieni, wozom bojowym i czołgom. Spowoduje to, iż będą one trudno wykrywalne przez noktowizory - poinformowały portale BAE i BBC.
Systemy kierowania ogniem, stanowiące zestaw czujników optoelektronicznych oraz komputer kierujący obliczaniem parametrów balistycznych, montowane w nowoczesnych wozach bojowych i czołgach, oparte są na kamerach światła widzialnego i podczerwieni.
Technologia Adaptiv opracowana przez uczonych brytyjskich, pracujących dla koncernu BAE Systems, pozwala oszukiwać kamery podczerwieni. Zmniejsza ona ślad cieplny czołgu lub wozu bojowego do poziomu charakterystycznego dla zwykłych maszyn, jak mały samochód lub nawet zwierząt, jak krowa. Obecnie trwają prace nad całkowitym "wygaszeniem" śladu cieplnego - tj. zmniejszeniem go do poziomu naturalnego.
Kamuflaż opracowany w technologii Adaptiv składa się z sześciokątnych paneli lub punktów, wykonanych z materiału termoelektrycznego, bardzo szybko zmieniającego temperaturę. Panel z około 1000 punktów, każdy o wielkości 14 cm może zmniejszyć ślad cieplny lekkiego czołgu.
Panele są kontrolowane przez znajdujące się na pokładzie czołgu kamery termiczne, które w stały sposób sprawdzają temperaturę otoczenia czołgu. Temperatura ta jest odtwarzana na kamuflażu, alby utrudnić wykrycie pojazdu. Kamery pracują także wtedy, kiedy czołg znajduje się w ruchu.
Dzięki sześciokątnym panelom Adaptiv czołg potrafi w krótkim czasie zmienić temperaturę i wtopić się w otoczenie lub naśladować inny pojazd. Fot. BAE Systems
Uczeni z BAE opracowali także bibliotekę śladów cieplnych zawierającą m.in. sygnatury cieplne dużych mas skalnych, ciężarówek czy samochodów, do których można przystosować temperaturę kamuflażu Adaptiv.
Nie ujawniono jaki sposób materiał kamuflażu może być szybko podgrzewany czy ochładzany i jaka jest jego trwałość.
Testy polowe wykazały, że czołg najmniej wyróżnia się, dzięki systemowi, z otoczenia, w odległościach wynoszących 300-400 metrów. Rozwiązanie Adaptiv może być dodawane do istniejących wozów bojowych i czołgów.
Według kierującego projektem Padera Sjolunda z BAE, technologia Adaptiv może być przystosowana do ukrywania śladu cieplnego na różnych dystansach i do różnych obiektów np. okrętów. BAE przewiduje, że technologia Adaptiv będzie gotowa do produkcji za około 2 lata.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |