Czołgi niewidzialne dla podczerwieni - OPTOELEKTRONIKA - WOJSKO - PODCZERWIEŃ - CZOŁG - BAE SYSTEMS - NOKTOWIZJA - ADAPTIV - KAMUFLAŻ - MATERIAŁY TERMOELEKTRYCZNE
Mouser Electronics Poland   Przedstawicielstwo Handlowe Paweł Rutkowski   PCBWay  

Energetyka, Automatyka przemysłowa, Elektrotechnika

Dodaj firmę Ogłoszenia Poleć znajomemu Dodaj artykuł Newsletter RSS
strona główna Aktualności Czołgi niewidzialne dla podczerwieni
drukuj stronę
poleć znajomemu

Czołgi niewidzialne dla podczerwieni

Czołgi niewidzialne dla podczerwieni
fot. BAE Systems

Brytyjscy uczeni opracowali maskowanie, umożliwiające ukrycie śladu podczerwieni, wozom bojowym i czołgom. Spowoduje to, iż będą one trudno wykrywalne przez noktowizory - poinformowały portale BAE i BBC.  

Systemy kierowania ogniem, stanowiące zestaw czujników optoelektronicznych oraz komputer kierujący obliczaniem parametrów balistycznych, montowane w nowoczesnych wozach bojowych i czołgach, oparte są na kamerach światła widzialnego i podczerwieni.

Technologia Adaptiv opracowana przez uczonych brytyjskich, pracujących dla koncernu BAE Systems, pozwala oszukiwać kamery podczerwieni. Zmniejsza ona ślad cieplny czołgu lub wozu bojowego do poziomu charakterystycznego dla zwykłych maszyn, jak mały samochód lub nawet zwierząt, jak krowa. Obecnie trwają prace nad całkowitym "wygaszeniem" śladu cieplnego - tj. zmniejszeniem go do poziomu naturalnego.

Kamuflaż opracowany w technologii Adaptiv składa się z sześciokątnych paneli lub punktów, wykonanych z materiału termoelektrycznego, bardzo szybko zmieniającego temperaturę. Panel z około 1000 punktów, każdy o wielkości 14 cm może zmniejszyć ślad cieplny lekkiego czołgu.

Panele są kontrolowane przez znajdujące się na pokładzie czołgu kamery termiczne, które w stały sposób sprawdzają temperaturę otoczenia czołgu. Temperatura ta jest odtwarzana na kamuflażu, alby utrudnić wykrycie pojazdu. Kamery pracują także wtedy, kiedy czołg znajduje się w ruchu.

Dzięki sześciokątnym panelom Adaptiv czołg potrafi w krótkim czasie zmienić temperaturę i wtopić się w otoczenie lub naśladować inny pojazd. Fot. BAE Systems

Uczeni z BAE opracowali także bibliotekę śladów cieplnych zawierającą m.in. sygnatury cieplne dużych mas skalnych, ciężarówek czy samochodów, do których można przystosować temperaturę kamuflażu Adaptiv.

Nie ujawniono jaki sposób materiał kamuflażu może być szybko podgrzewany czy ochładzany i jaka jest jego trwałość.

Testy polowe wykazały, że czołg najmniej wyróżnia się, dzięki systemowi, z otoczenia, w odległościach wynoszących 300-400 metrów. Rozwiązanie Adaptiv może być dodawane do istniejących wozów bojowych i czołgów.

Według kierującego projektem Padera Sjolunda z BAE, technologia Adaptiv może być przystosowana do ukrywania śladu cieplnego na różnych dystansach i do różnych obiektów np. okrętów. BAE przewiduje, że technologia Adaptiv będzie gotowa do produkcji za około 2 lata. 

PAP - Nauka w Polsce

follow us in feedly
REKLAMA

Otrzymuj wiadomości z rynku elektrotechniki i informacje o nowościach produktowych bezpośrednio na swój adres e-mail.

Zapisz się
Administratorem danych osobowych jest Media Pakiet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, adres: 15-617 Białystok ul. Nowosielska 50, @: biuro@elektroonline.pl. W Polityce Prywatności Administrator informuje o celu, okresie i podstawach prawnych przetwarzania danych osobowych, a także o prawach jakie przysługują osobom, których przetwarzane dane osobowe dotyczą, podmiotom którym Administrator może powierzyć do przetwarzania dane osobowe, oraz o zasadach zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych.
Komentarze (0)
Dodaj komentarz:  
Twój pseudonim: Zaloguj
Twój komentarz:
dodaj komentarz
REKLAMA
REKLAMA
Nasze serwisy:
elektrykapradnietyka.com
przegladelektryczny.pl
rynekelektroniki.pl
automatykairobotyka.pl
budowainfo.pl