Fińscy naukowcy z Aalto University opracowali hybrydowy układ przeniesienia mocy i napędu dla maszyn rolniczych, podnośników i przenośników oraz maszyn wydobywczych, który pozwolił zmniejszyć zużycie paliwa o ponad połowę.
Zespół naukowców z Aalto University, pod kierownictwem prof. Jussi Suomela, postanowił zmniejszyć zużycie paliwa w maszynach roboczych, jak kombajny górnicze, podnośniki i przenośniki oraz maszyny rolnicze. Większość z tych maszyn, ze względu na długi czas pracy – czasem trwający 20 godzin w ciągu doby – charakteryzuje się przy prostej konstrukcji znacznym zużyciem paliwa.
Fińscy uczeni opracowali więc elektryczny układ przeniesienia mocy oraz napędu dla tych urządzeń, modyfikując jednocześnie silnik wewnętrznego spalania, także, że powstał hybrydowy power pack – zintegrowany dieselelektryczny modułowy system napędowy, z układem przeniesienia mocy i chłodzenia, z systemem baterii litowo-jonowych.
W czasie pracy silnik Diesla napędza urządzenie i jednocześnie generator, który ładuje baterie. W czasie pracy pod mniejszym obciążeniem urządzenie napędzane jest przez silnik elektryczny, pobierający energię z baterii litowo-jonowych. Opracowano też wersję dla silników benzynowych.
Hybrydowy układ napędowy pozwolił zmniejszyć zużycie paliwa w maszynach roboczych o 50 proc. Obecnie trwają prace nad zmniejszeniem jego rozmiarów i wagi, co jest istotne zwłaszcza w przypadku maszyn rolniczych.
Zespół Suomeli pracuje też nad nową wersją napędu dla maszyn, które można by doładowywać z normalnej sieci energetycznej poprzez domowe gniazdko elektryczne (plug-in). Konstrukcja ta pozwoliłaby także na opracowanie maszyn o napędzie całkowicie elektrycznym. Naukowcy, podobnie jak w przypadku samochodów, chcą także zastosować do ich napędu ogniwa paliwowe.
REKLAMA |
REKLAMA |
REKLAMA |